نام کتاب : نظام سياسى اسلام نویسنده : نصرتى، على اصغر جلد : 1 صفحه : 167
مىتوان مواردى را به عنوان اصول نظام سياسى
اسلام برشمرد؛ از جمله: امامت و رهبرى مستمر، اجتهاد مستمر فقها، بهرهمندى از
علوم و تجارب پيشرفته بشرى و توسعهى آنها، نفى ستمگرى و ستمپذيرى و سلطهگرى و
سلطهپذيرى، محو استبداد و خودكامگى، تأمين آزادىهاى فردى و اجتماعى، تحكيم بنياد
خانواده، افزايش مشاركت اجتماعى در ادارهى امور، عمومى كردن امر به معروف و نهى
از منكر، تحكيم برادرى، وحدت و تعاون عمومى بين همهى مردم، اسلامى بودن قوانين،
برنامهريزى حمايتى در جهت زدودن فقر اجتماعى، و همچنين كرامت انسانى،
قانونمدارى، شايستهسالارى، اصالت خدمت و فراگيرى.
برخى از مهمترين اصول مذكور، در پنج محور زير تبيين مىشود:
1. كرامت انسانى
اسلام، انسان را برترين آفريده و اشرف مخلوقات مىداند؛ چنانچه
خداوند در قرآن كريم مىفرمايد: و لقد كرّمنا بنى آدم و
حملناهم فى البر و البحر و رزقناهم من الطيبات و فضّلناهم على كثير مّمّن خلقنا
تفضيلا؛[1] ما فرزندان آدم را كرامت بخشيده، آنان را در خشكى و دريا فعال
ساخته، از پاكىها بهرهمند و بر بسيارى از مخلوقات برترى بخشيديم.
قرآن كريم نمود عينى اين برترى، يعنى تسلط بر ساير موجودات را در
آيهى ديگرى به اين شكل بيان فرموده است: و سخّر لكم ما
فى السموات و ما فى الارض[2]؛ آنچه در آسمانها و زمين است در تسخير و قبضهى قدرت شما قرار
داديم.
وقتى انسان صاحب كرامت است، شايستگى پيوند با خدا و افتخار بندگى او
را دارد و آنگاه كه كرامت و عزت خويش را ناديده گرفت، در اسارت و بندگى غير خدا
گرفتار مىشود؛ چنانچه فرعون در ابتدا قوم خود را تحقير كرده، عزت و كرامت انسانى
آنها را زير پا نهاد.
پس از آن، ايشان را در بند طاغوت و بندگى خود درآورد؛ چنانچه در قرآن
مىخوانيم:
فاستخف قومه فاطاعوه انهم كانوا قوما فاسقين؛[3] فرعون قوم خود را خوار و ذليل كرد و در نتيجه آنها هم او را اطاعت
كردند؛ آنها انسانهاى زشتكردارى بودند.