و ما تو را جز [به سمت] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم،
نفرستاديم.
اين آيات بيانگر آن است كه هدف اسلام همانند ديگر اديان بزرگ الهى، اصلاح
كليت جامعه انسانى در فراخناى گيتى و بدون توجه به حدود جغرافيايى و مرزهاى ساختگى
است. به همين دليل، اين اديان و از جمله اسلام همه حكومت و دولتها را وراى مرزها
و نژادهايشان به يك دين و دولت واحد و مركزيتى يگانه فرامىخواند، همچنان كه در
آغاز رسالت اسلام، پيامبر به حكام ايران، مصر، حبشه، يمن، روم و ... نامه مىنويسد
و آنان را به يگانگى و تن دادن به مديريت واحد در جامعه انسانى دعوت مىكند.
براى تبيين اين اصل محورى، واژههاى «الانسان» و «الناس» در قرآن
بارها به كار رفته است. نزديك به 240 بار كلمه «الناس» در قرآن آمده است و نزديك
به 65 بار كلمه «الانسان» تكرار شده است كه واژهاى عام براى همه افراد انسانى است
و در بسيارى از موارد، عموميت و كليت خطابها بسيار روشن است؛ چون:
قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ
مُبِينٌ؛ 30
بگو: «اى مردم، من براى شما فقط هشداردهندهاى آشكارم.»
و يا
إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً؛
31
من تو را پيشواى مردم قرار دادم.
نام کتاب : مجموعه مقالات چهارمين همايش بينالمللى دكترين مهدويت با رويكرد حقوقى، سياسي نویسنده : مؤسسه آينده روشن جلد : 1 صفحه : 157