نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 276
آزادى تكوينى انسان در عالم آفرينش است و او
مىتواند هرچه را مىخواهد برگزيند حتى اگر باطل و ناصواب باشد.
از سوى ديگر، حكمت الهى اقتضا مىكند كه ابزار لازم براى گزينش حق را
در اختيار انسان آزاد قرار دهد:
و جعل لكم السّمع و الأبصار و الأفئدة لعلّكم تشكرون[1]؛
و براى شما گوشها و چشمها و دلها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى
كنيد.
چشم و گوش و عقل، ابزار شناخت حق از باطلند و چون اين ابزار در
اختيار انسان قرار داده شده است، انتخابى از انسان پذيرفته است كه انتخاب درست و
حق باشد.
به همين منظور انسان در عين آزادى تكوينى، به گزينش احسن توصيه شده
است:
فبشّر عباد* الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه[2]؛
پس بشارت بده به آن بندگان من كه به سخن گوش فرا مىدهند و بهترين آن
را پيروى مىكنند.
در مرحله بعد، سخن و پيام احسن نيز معرفى مىگردد تا هيچ ابهامى وجود
نداشته باشد بدين صورت كه:
و من أحسن قولا ممّن دعآ إلى اللّه و عمل صالحا و قال إنّنى من
المسلمين؛
اراده تكوينى خداوند كه بر آزادى بدون قيد و شرط انسان تعلق گرفته
است، در بعد تشريع و انتخاب عقيده، انسان را موظف به گزينش دين حق كه همان اسلام
است مىنمايد و جز آن را از او نمىپذيرد: