نام کتاب : مبانى حكومت اسلامي نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 152
اين نصب از سوى امامان ديگر نقض نگردد به
قوّت خود باقى است. ثانيا: معقول نيست كه امامان ديگر نصب امام صادق عليه السّلام
را نقض نموده باشند، زيرا معناى آن يا نصب غير فقيهان عادل از عدول مؤمنان است كه
اين ترجيح مرجوح و قبيح است و يا ارجاع شيعيان به واليان و قضات جور است كه بطلان
آن نيز واضح است.[1] ثالثا:
مىدانيم كه از سوى ائمه عليهم السّلام نسخى صورت نگرفته است.[2]
با توجه به مباحث گذشته و با دقت در مقبوله عمر بن حنظله نتايج زير به دست مىآيد:
- مقبوله اختصاصى به قضاوت ندارد، بلكه با توجه به شواهد متعدد امور
حكومتى را نيز شامل مىگردد.
- مراجعه به سلاطين و قضات جور، مراجعه به طاغوت است.
- مراجعه به طاغوت به طور مطلق حرام و ترتيب اثر بر آن گناه است.
- مراجعه به فقهاى اماميه در امور قضايى و حكومتى واجب است.
- عبارت «فانى قد جعلته عليكم حاكما» دلالت بر ولايت انتصابى فقيه در
دو منصب حكومت و قضاوت دارد و احتمال قاضى تحكيم را نفى مىنمايد.
- از آنجا كه اين ولايت، مقيّد به قيدى نشده است و به عنوان ادامه و
استمرار ولايت امامان معصوم: مطرح است ولايت انتصابى، مطلقه مىباشد.
2. مشهوره ابو خديجه
در يكى از نقلهاى اينروايت آمده است:
روى الشيخ بإسناده عن محمد بن محبوب عن أحمد بن محمد بن الحسين بن
سعيد عن أبي الجهم عن أبي خديجه قال: بعثنى أبو عبد اللّه عليه السّلام إلى
أصحابنا فقال: