نام کتاب : عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام پژوهشى در انقلاب جهانى مهدى( عج) نویسنده : حكيمى، محمد جلد : 1 صفحه : 266
معناى صحيح آن، باعث بيخبرى و بىاحساسى
نسبت به سوزها و شورهاى امام موعود است. شايد در دوران غيبت، انتظار راستين براى
فرج، يعنى حضور امام در جامعه انسانى، نخستين راه بيعت و همپيمانى با امام موعود
باشد، زيرا كه انتظار حضور در متن جريانها و حوادث پيش از ظهور است، و مايه
يادآورى هدفها و آرمانهاى امام موعود «ع» و زمينه آگاهى و هوشيارى و بيدارى هميشگى
است. و در حال «انتظار» نبودن به معناى غفلت و بيخبرى و بىاحساسى و بىتفاوتى
نسبت به حوادث پيش از ظهور و اصل ظهور است. با وجود غفلت و بىتفاوتى و بيخبرى،
چسان مىتوان خود را منتظر دانست، و در انتظار مقدم گرامى امام بود، و محضر او را
درك كرد؟
از اين نظرها، «جامعه منتظر» بايد چون امام خود «منتظر» باشد، و
هرحادثهاى هر چند عظيم و ويرانگر، و هرعاملى هرچند بازدارنده و يأسآفرين، او را
از تحقق هدفهاى مورد انتظار مأيوس نكند، و در راه آن هدفها از پويايى و تلاش
بازندارد، و همواره به امام خود اقتدا كند، امامى كه در برابر مشكلات شكننده و
حوادث كوبنده قرنها و عصرها استوار و نستوه ايستاده است، و ذرّهاى در اصالت راه و
كار خود ترديد نكرده است، و در عينحال كه غمهاى بزرگ انسان را در درون دارد و
غمآميزه لحظههاى زندگى طولانى و دردناك او است، همواره در انتظار بسر مىبرد و
انبوهى موانع و مشكلات نمىتواند اندكى در اراده الهى و استوار او ترديد و يأس
پديد آورد. او همواره به بزرگى هدف و انجام رسالت الهى خويش مىانديشد، و در
عينحال كه موانع عظيم و درياسان راه و كار خود را مىداند و مىبيند، به پشتوانه
الهى ايمان دارد و اميد به يارى حق بسته است.
امام مهدى «ع»:
* ... لانّ اللّه معنا فلا فاقة بنا الى غيره و الحقّ معنا فلا
يوحشنا من قعد عنّا.[1]
- ... بيقين خدا با ما است، پس نيازى به ديگرى نيست، و حق با ما