نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 392
ترديدى نيست كه مقام شامخ امامت به اين
معنا، عطيّهاى الهى است كه از جانب خداوند افاضه مىشود و همانگونه كه گفتهاند،
امرى «موهوبى» است و بىآنكه از راه سعى و تلاش و به صورت تدريجى كسب شود، تنها
به واسطه لياقت ذاتى و استعداد فطرى و با اختصاص از طرف خداوند و اختيار او، به
انسان افاضه مىشود.[1] ازاينرو،
اساسا با رأى مردم، قابل اكتساب نيست؛ زيرا رأى و بيعت، حداكثر مىتواند منشأى
براى امور اعتبارى، از قبيل حكومت و مالكيت باشد، درحالىكه ولايت به اين معنا،
همراه با امور حقيقى و كمالات واقعى است، و چون درك عامه مردم از فهم حقيقت آن
عاجز است، لذا تشخيص صاحب مقام ولايت، به اتكاى آراى عمومى، امكانپذير نيست.
حضرت رضا عليه السّلام مىفرمايد:
آيا مردم قدر و منزلت امامت و جايگاه آنرا مىدانند تا اجازه انتخاب
آنرا داشته باشند؟
امامت در قدر و منزلت برتر، از نظر شأن و عظمت سنگينتر، در جايگاه و
مرتبه فراتر، براى دستيابى به اطراف و جوانب آن دشوارتر، و از غور در اعماق آن
دورتر از آن است كه مردم با عقل خود بدان رسيده و يا به آراى خويش به آن دست يابند
و يا با انتخاب خود، امام را بر سر كار آورند.[2]
در ادامه اين حديث، پس از آن كه حضرت رضا عليه السّلام، نقش معنوى و تأثير اجتماعى
[2] -« هل يعرفون قدر الامامة و محلّها امة فيجوز فيها
اختيارهم؟! ان الامامة اجلّ قدرا و اعظم شأنا و اعلا مكانا و امنع جانبا و ابعد
غورا من ان يبلغها الناس بعقولهم او ينالوها بآرائهم او يقيموا اماما باختيارهم
...»( كافى، ج 1، كتاب الحجة، باب فضل الامام و صفاته، ح 1).
نام کتاب : دين و دولت در انديشه اسلامي نویسنده : سروش، محمد جلد : 1 صفحه : 392