نام کتاب : دست در دست صبح (انقلاب اسلامى) نویسنده : نوروزى، محمد جواد جلد : 1 صفحه : 103
بعضى از آنها را در مقابل بعض ديگر واجب نموده، و بعضى از آن
حقوق ثابت نمىشود مگر به ازاى بعض ديگر، و بزرگترين حقهايى كه خداوند سبحان
واجب گردانيده، حق والى بر رعيّت و حق رعيّت بر والى است.
منشأ اين حقِ قانونى يا تشريعى، همان مالكيت حقيقى خدا نسبت به همه
موجودات است. نعمتهاى بىشمار را در اختيار انسان قرار داد و شرايط عمل را براى
آدميان فراهم ساخت. از ديدگاه اسلام، اصل و ريشه تمام حقوق «حق خدا» است و حقوق
ديگر، فرع حق خدا بوده و از آن ناشى مىشود. به عبارت ديگر، خداى متعال از حق
خويش، حقوقى را براى بندگان قرار داده است و اگر اين حق براى خدا ثابت نمىبود،
براى هيچ فردى، هيچگونه حقى ثابت نمىگشت. «حقوق حكومت بر مردم»، «حقوق مردم بر
حكومت» و نيز حقوقى كه مردم در موقعيتهاى اجتماعى گوناگون نسبت به يكديگر دارند،
هيچ كدام حق ذاتى و خود به خودى نمىباشد. جعل و تشريع ساير حقوق، بدون جعل الهى
ممكن نيست.
پس اولين حق تشريعى، حق خدا است كه بر اساسِ مالكيت مطلق او نسبت
بهجهان و انسان به وجود مىآيد. از نظر حضرت اميرالمؤمنين (عليهالسلام) خداى
متعال، اولين حق را حق خويش قرار داده است و ساير حقوق، از اين حق اساسى نشأت
مىگيرند.[1]
خداى متعال از لطف و كرم خويش حقوقى را واجب نموده كه براى انسانها
امكان عمل به آن وجود داشته باشد و آنچه از عهده انسان خارج است واجب نگشته است: لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها[2] خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايىاش تكليف نمىكند.
[1]. نهجالبلاغه، ترجمه و شرح فيضالاسلام، خطبه
207.