نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 329
پيامبر و مسجد كوفه را پى مىكند و از نوبنياد مىنمايد ...»[1]
و نيز: «هنگامىكه قائم آل محمّد صلى اللّه عليه و اله قيام مىكند، در پشت كوفه
مسجدى مىسازد كه براى آن هزار در است و خانههاى مردم كوفه به نهر كربلا متصل
مىشود».[2]
البته از طرفى دستور مىدهد تجملات و زينتهاى اضافى مساجد برداشته و
مكانهاى مرتفع آن- كه احتمال اشراف به خانههاى ديگران مىرود- خراب گردد:
«چون قائم ظهور مىكند، فرمان مىدهد كه منارههاى مساجد و مكانهاى
مرتفع آنها را خراب سازند؛ زيرا آن بدعت است و هيچ پيامبر و وصىّ پيامبرى، آنها را
نساخته است».[3]
2- 3. كاركرد علمى و فكرى
انسانها در طول تاريخ، همواره تجربهها، دانشها و معلوماتى به دست
آوردهاند كه در ميان اين اندوختهها، آموزشها و دستورات پيامبران جايگاه ويژهاى
دارد. يكى از اصول و هدفهاى اصلى انبيا، گسترش علم، خردورزى، دانايى و پيشرفت
است. آنان انسانها را به فراگيرى علم در تمامى زمينهها- از شناخت خود و طبيعت تا
معرفت خدا- دعوت كردهاند. در سايه اين دستورات، انسان به تفكر، تعقل و
دانشاندوزى پرداخت و در هر رشتهاى از علوم، به مسائل و كشفيات جديدى رسيد و علم
تاكنون در حال رشد و پيشرفت است. البته اين پيشرفتها و يافتههاى علمى، بيشتر در
مسائل ظاهرى جهان و
[1].« إنّ القائم إذا قام ردّ المسجد الحرام إلى
أساسه و مسجد الرسول إلى أساسه و مسجد الكوفه إلى أساسه»:
محمّد بن يعقوب كلينى، كافي، ج 4،
ص 543، ح 16؛ محمّد بن حسن شيخ طوسى، التهذيب، ج 5، ص 452، ح 222؛ محمّد بن حسن
حرّ عاملى، اثبات الهداة، ج 3، ص 449، ح 51.
[2].« إذا قام قائم آل محمد صلى اللّه عليه و اله
بنى في ظهر الكوفة مسجدا له ألف باب و اتّصلت بيوت أهل الكوفة بنهرى كربلا»: محمّد
بن محمّد شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 380؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمه، ج 2، ص
463؛ فضل بن حسن حسن طبرسى، اعلام الورى، ص 460.
[3].« إذا خرج القائم، امر بهدم المنار و المقاصير
الّتى في المساجد .... معنى هذا أنّها محدثة مبتدعة لم يبنها نبىّ و لا حجّة»:
محمد بن حسن شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 206 و 207؛ حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج 3،
ص 379، ح 383؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمة، ج 2، ص 418.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 329