نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 293
الفقراء).[1] ستم و تباهى فراوان و منكر
آشكار مىگردد و اشرار بر نيكان مسلّط مىشوند.
فاسقان بر مردم حكومت مىكنند و اشرار از ترس شرارت، مورد احترام
مىباشند (إذا ساد القوم فاسقهم و كان زعيم القوم أرذلهم). كشتار به حدى فراوان
مىشود كه مادران از آوردن اولاد غمگين مىشوند (يكثر القتل). حكومت با مشورت
زنان، امارت كودكان و تدبير خواجگان اداره مىشود. در معاملات ربا مىگيرند و به
عمل نامشروع تظاهر مىكنند. همسايه، همسايهاش را آزار و اذيت مىكند و كسى از آن
جلوگيرى نمىكند.
افراد حيلهگر مقرّب و محترم مىشوند و اشخاص پست فاقد صلاحيت، سخنگو
مىگردند. طلاق زياد مىشود و پدر و مادر سبك شمرده مىشوند. پيوند خويشاوندى قطع
مىگردد و حيا و امانتدارى از بين مىرود. تكبّر و خودپرستى در اعمال دلها نفوذ
مىكند و ثروتمندان مورد احترام قرار مىگيرند و ....[2]
حضرت مهدى (عج) پس از ظهور و قيام جهانى خود، با اين مشكلات و معضلات
گوناگون روبهرو است. سيره و عملكرد حضرت در زعامت سياسى و اجتماعى جامعه، پيروى و
الگوبردارى از سيره و عملكرد پيامبر اسلام صلى اللّه عليه و اله و امير مؤمنان على
عليه السّلام است.
اين خط و مشى باعث مىشود كه آن حضرت، كاملترين و شايستهترين نوع
سياست و حكومت را به منصّه ظهور برساند و با از بين بردن موانع و كاستىها- كه
فراروى دولت پيامبر صلى اللّه عليه و اله و حضرت على عليه السّلام و همه صالحان و
پاكان بود- بتواند روش و عملكردى نو و مناسب با نيازهاى مادى و معنوى بشر اتخاذ
كند. پس او تمامى وظايف و كارويژههاى بايسته امير و حاكم جهان (امام) را به نحو
كامل و مطلوب تحت پوشش قرار مىدهد و سياست و دولت را در حدّ اعلاى خود به سامان
مىرساند. امام خمينى در اين باره مىفرمايد:
«... ما كه از امام مهدى- كه قوه اجرايى اسلام است- صحبت مىكنيم ...
ما حضرت مهدى (عج) را يكى از افرادى مىدانيم كه تابع اسلام است، تابع پيغمبر
اسلام است؛ لكن تابعى است كه نور چشم پيغمبر اسلام است و اجرا مىكند اين مطالبى
را كه حضرت رسول
[1]. ميرزا حسين نورى، مستدرك الوسائل، ج 11، ص
380.
[2]. ر. ك، كامل سليمان، يوم الخلاص، ج 2، صص 705-
725.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 293