نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 224
از هرگونه تحريف و تغيير پاسدارى مىكند و به اهدافى كه پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله براى آن مبعوث شده، تحقّق مىبخشد.
امام از حيث درجه كمالات وجودى، در برترين نقطه قرار دارد و امير
كاروان سير بشرى است. قافله سالار اين كاروان كمال و هدايت، اينك و در عصر ظهور و
تشكيل دولت جهانى اسلام، حضرت مهدى (عج) است. او به كاملترين شكل، شؤون امامت را
در عرصه جهان جلوهگر و نمايان خواهد كرد و زعامت دينى- سياسى و هدايت و ارشاد
انسانها را عهدهدار خواهد بود.
كار ويژه بنيادين و كمالگرايانه اين زعامت و حكومت، برنامهريزى
صحيح و تلاش در جهت تربيت دينى و معنوى جامعه، رشد فكرى و علمى و بالندگى فضايل و
كمالات عالى انسان و گسترش تقوا است. البته توجّه به امورى مانند برقرارى عدالت
اجتماعى، تأمين بهداشت، آموزش، امنيت و ... جايگاه خود را دارد. در اينجا جامعه به
سوى تأمين سعادت پايا و فناناپذير رهبرى مىشود و عوامل سقوط و نابودى شخصيت حقيقى
و عالى آدمى و موانع رشد و كمال انسانيت، برطرف مىگردد.
قرآن مجيد در ترسيم سيماى معنوى حكومت صالحان- كه وعده تحقّق آن به
دست مهدى موعود داده شده است- مىفرمايد: الَّذِينَ إِنْ
مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا
بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ؛[1] «كسانىكه چون به آنان در زمين قدرت و توانايى دهيم، نماز به پا
مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وا مىدارند و از كردارهاى ناپسند
باز مىدارند و فرجام همه كارها از آن خدا است». در بعضى تفسيرها، اين آيه به امام
مهدى (عج) و ياران ايشان تأويل شده است.[2]
خواجه نصير نيز نوشته است:
«سائس اول (امام) تمسّك به عدالت كند و رعيت را به جاى اصدقا دارد و
مدينه را