نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 214
سوق مىدهد.[1] شخص سياستمدار (سائس) و
راهبر انسانها به كمال و تعالى اخلاقى، «امام» ناميده مىشود كه مويد به عنايت
الهى است:
«در تقدير احكام به شخصى احتياج افتد كه به تأييدى الهى ممتاز بود از
ديگران تا او را تكميل ايشان ميسّر شود و آن شخص را در عبارت قدما «ملك على
الاطلاق» گفتهاند ...
و در عبارت محدّثان او را «امام» و فعل او را «امامت»؛ و افلاطون او
را «مدبّر عالم» خواند و ارسطو «انسان مدنى»؛ يعنى، انسانى كه قوام تمدّن به وجود
او و امثال او صورت بندد ...».[2]
اين امام و رهبر در دوران صدر اسلام خود پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله و امير مؤمنان على عليه السّلام و فرزندان معصوم او بودند و در حالحاضر و در
آينده (به خصوص براى تحقّق جامعه آرمانى موعود) حضرت مهدى (عج) است. او نايب خدا،
خليفة اللّه، امام عادل و معصوم از گناه و خطا و پرهيزكار و انسان كامل است و چنين
شخصى مىتواند جامعه را با تأييدات الهى، به سوى كمال و خيرات سوق دهد:
«سائس اوّل (امام) تمسّك به عدالت كند و رعيت را به جاى اصدقا دارد و
مدينه را از خيرات عامه مملوّ كند و خويشتن را مالك شهوت دارد».[3]
مقدمه دو. جامعه مشترك المنافع اخلاقى (كانت)
كانت در كتاب دين در محدوده عقل تنها، دولت مطلوب خود را مطرح كرده
است.
ديدگاه كانت، شرح مقابله خيروشرّ در وجود انسان و بروز آثار ايندو
انگيزه در رفتار اجتماعى او و اميد به پيروزى نهايى خير بر شرّ در وجود انسان و در
افعال او است.
از ديدگاه كانت، جهان از مبدأ خير آغاز گرديد؛ اما از همان آغاز با
لغزش انسان،
[1]. ر. ك: مرتضى يوسفىراد، انديشه سياسى خواجه
نصير الدين طوسى،( قم: بوستان كتاب، 1380)، ص 218 و 290.