نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 174
امام باقر عليه السّلام در تفسير آيه شريفه فَمَهِّلِ
الْكافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً فرمود: «اى محمد! كافران را مهلت بده، مهلت دادنى
كه اگر قائم قيام كند، از ستمگران و از جنايتكاران قريش، بنى اميّه و هر قوم ديگر
انتقام خواهد گرفت».[1] از امام صادق عليه السّلام
نيز نقل شده است: «زمانىكه قائم خروج كند، بين او و عرب و قريش چيزى جز شمشير
نخواهد بود»[2].
1- 2. جنگ و قتال
براساس بعضى از روايات، مهدى موعود پس از ظهور، به جنگهايى شديد دست
زده و در آن جنگها عدهاى را خواهد كشت. به گمان عدّهاى دوران ظهور، دورانى سخت
و وحشتناك و مالامال از قتل و كشتار است. سيره آن حضرت، برخلاف راه و روش پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله مبنى بر مدارا، ملاطفت و نرمى خواهد بود! ايشان مأمور به
كشتار دشمنان خدا بوده و كسى از آنان نجات نخواهد يافت و توبه كسى از آنها پذيرفته
نخواهد شد. او نشانه غضب و خشم الهى است و شأن او كشتن دشمنان خدا است! رسول خدا
فرموده است: «دشمنان خدا را هركجا پيدا كند، طعمه شمشير مىسازد، حدود شرع را اجرا
مىكند و به حكم خدا، داورى مىنمايد»[3].
امام باقر عليه السّلام فرموده است: «چون قيام كند، با امرى تازه،
كتابى تازه و روشى تازه قيام مىكند كه داورىهايش بر عرب بسيار گران خواهد بود و
گريزى جز كشتن ندارد. از آنان [كه سد راه او هستند] احدى را باقى نمىگذارد و در
اجراى احكام الهى از سرزنش
[1].« أمهل الكافرين يا محمد رويدا، لو بعث القائم
فينتقم من الجبارين و الطواغيت من قريش و بنى اميّه و سائر الناس»: محمد باقر
مجلسى، بحار الانوار، ج 53، ص 49، ح 19؛ على يزدى حائرى، الزام الناصب فى اثبات
حجة الغائب،( تهران: 1351)، ص 242.
[2].« اذا خرج القائم لم يكن بينه و بين العرب و
قريش الا السيف»: حسين محدث نورى، مستدرك الوسائل،( قم: مؤسسه آل البيت، 1408)، ج
3، ص 375، ح 2؛ محمد بن ابراهيم نعمانى، الغيبة، ص 234، ح 21.
[3].« يقتل اعداء اللّه حيث ثقفهم و يقيم حدود
اللّه و يحكم بحكم اللّه»: محمد بن على بن بابويه صدوق، كمال الدين، ج 1، ص 155، ح
17؛ همان، عيون الاخبار الرضا عليه السّلام، ج 1، ص 63، ح 29؛ فضل بن حسن طبرسى،
اعلام الورى، ص 403.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 174