نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 173
طلب خواهد كرد»[1]. امام باقر عليه السّلام در
تفسير آيه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ
سُلْطاناً، فرمود: «مقصود از مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً حسين بن على است كه مظلوم
كشته شده و ما اولياى او هستيم و قائم ما چون قيام مىكند، در طلب انتقام خون او
برمىآيد ...
در روايتى از امام صادق عليه السّلام نقل شده است: چون حسين بن على
عليه السّلام به شهادت رسيد، فرشتگان الهى ضجّه سر دادند و گفتند: پروردگارا! با
حسين عليه السّلام چنين شد، در حالى كه او برگزيده تو و فرزند پيامبر تو است؟! پس
خداوند، نور قائم را به آنان نشان داد و فرمود: «به وسيله قائم، انتقام او را
خواهم گرفت.»[3]
از طرفى در روايات مختلفى اشاره به انتقام امام مهدى (عج) از دشمنان
خدا و رسول او و پيامبران شده است. امام صادق عليه السّلام در اين باره فرمود:
«براى مخالفان ما در دولت ما نصيبى نيست. خداوند به هنگام قيام قائم ما، خون آنان
را بر ما حلال كرده است ... هنگامىكه قائم ما قيام كند، انتقام خدا و پيامبر ما
را خواهد گرفت»[4].
پيشواى پنجم امام باقر عليه السّلام درباره تفسير آيه لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ
فرمود: « [اين آيه در حق ياران او است] هنگامىكه قائم قيام كند، او و اصحابش از
بنى اميه و تكذيب كنندگان و ناصبيان (دشمنان اهل بيت) انتقام مىگيرند»[5].
[1].« القائم منّا اذا قام طلب بثأر الحسين»: محمد
بن مسعود عيّاشى، تفسير عيّاشى، ج 2، ص 290، ح 61؛ محمد باقر مجلسى، بحار الانوار،
ج 44، ص 218، ح 7.
[2]. محمد بن مسعود عياشى، تفسير عياشى، ح 3، ص
290، ح 67؛ محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 44، ص 218، ح 7.
[3].« بهذا القائم، انتقم منهم»: محمد بن على بن
بابويه صدوق، علل الشرايع،( قم: مكتبة داورى، بىتا)، ج 1، ص 160، ح 1؛ محمد بن
يعقوب كلينى، كافى، ج 1، ص 465؛ محمد بن جرير طبرى، دلايل الامامة، ص 239.
[4].« ما لمن خالفنا فى دولتنا من نصيب! انّ اللّه
قد احل لنا دمائهم عند قيام قائمنا، فاليوم محرّم علينا و عليكم ذلك فلا يغرنّك
احد اذا قام قائمنا انتقم للّه و لرسوله و لنا اجمعين»: عما الدين محمد طبرى،
بشارة المصطفى،( نجف: كتابخانه حيدريه، 1383)، ص 257؛ محمد باقر مجلسى، بحار
الانوار، ج 52، ص 376، ح 177.
[5].« ...\i فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ
سَبِيلٍ\E القائم اذا قام، انتصر من بنى اميّه و من المكذّبين و النصّاب
هو-- و اصحابه»: فرات بن ابراهيم كوفى، تفسير فرات الكوفى، ص 399، ح 532؛ على بن
ابراهيم قمى، تفسير قمى، ج 2، ص 278؛ سيد شرف الدين حسينى، تأويل الايات الظاهرة،
ص 534.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 173