پيامبر صلّى اللّه عليه و اله مىفرمايد: «مهدى از من است، زمين را
از قسط و عدل پر مىكند».[2] امام صادق
عليه السّلام نيز فرمود: «چون قائم قيام كند، به عدالت حكومت مىكند و در زمان او،
ستم ريشهكن مىشود».[3]
با توجه به روايات و ادله عقلى، حتمى و بايسته بودن تشكيل دولت به
دست حضرت مهدى (عج) ثابت مىشود. انگارهها و دلايل زير بايستگى دولت جهانى مهدوى
را تبيين مىكند:
1. در روايات گوناگونى، با عباراتى چون: ملك، دولت، امامت، ولايت،
خلافت، سلطنت و ... از دولت مهدوى ياد شده است.
2. ويژگىها و خصوصيات برشمرده شده براى آن (حكومت عدل، جهانى بودن،
فراگيرى، حكومت مستضعفان و صالحان و ...) دلالت بر حتمى بودن آن دارد (نه جبرى).
3. كاركردها و اقدامات مختلف و گسترده قضايى، اقتصادى، سياسى،
امنيتى، فرهنگى و ... مستلزم حضور دولتى قوى و كارآمد در عرصه جهانى است.
4. اداره و مديريت مسائل مختلف جهانى و برطرف كردن همه مشكلات و
معضلات احتمالى، احتياج به دولت و سياست و ضرورت آنها را ثابت مىكند.
5. در روايات اشاره به پايان حكومتها و دولتها و آغاز دولت اهل بيت
عليهم السّلام شده است؛ چيزىكه جز با تشكيل دولت عدل مهدى (عج) مطابقت ندارد.
[1].« انّ ملكنا اعظم من ملك سليمان و سلطاننا
اعظم من سلطانه»: شرف الدين حسينى استرآبادى، تأويل الآيات الظاهرة، ص 169؛ محمد
باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 41، ص 222، ح 33.
[2].« المهدى منّى ... يملأ الارض قسطا و عدلا»:
يحيى بن حسن حلّى، العمدة، ص 433؛ على بن عيسى اربلى، كشف الغمّه، ج 2، ص 437،
محمد بن حسن حرّ عاملى، اثباة الهداة، ج 1، ص 608.
[3].« اذا قام القائم، حكم بالعدل و ارتفع فى
ايّامه الجور ...»: محمد بن محمد بن نعمان( شيخ مفيد)، الارشاد، ج 2، ص 385؛ فضل
بن حسن طبرسى، اعلام الورى، ص 662.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 163