نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 114
و بر روى زمين خواهد بود كه در اين داورى تمام امّتها جمع
خواهند شد. براى صالحان حيات ابدى و براى بدكاران مجازات ابدى در نظر گرفته
مىشود؛ ولى داورى دوّم (قيامت) در آسمانها انجام خواهد شد و فقط به مردگان
اختصاص دارد. در اين داورى فقط درياچه آتش وجود دارد. در اين دوره با نابودى زمين
و آسمان و ايجاد زمين و آسمان جديد، حيات به شكل نوين ادامه خواهد يافت. در اين
وضعيت جديد، غم و اندوه وجود نخواهد داشت و شرارت و بىايمانى ظهور پيدا نخواهد
كرد»[1]. در روايات اسلامى نيز انگاره
داورى و حكميت عيسى عليه السّلام تأييد و بيان شده كه او بهعنوان حكم و داور
خواهد آمد و نيز در مقام مشاور و وزير حضرت مهدى عليه السّلام، در رفع
نابسامانىهاى جهان خواهد كوشيد.[2]
«عيسى بن مريم در ميان امت من داور دادگرى خواهد بود كه كينه و عداوت
را از ميان مردم برمىدارد و ...».
در جمعبندى ديدگاه مسيحيت درباره آينده سياست (دولت) مىتوان گفت كه
آنان بازگشت مسيح را براى تشكيل دولت و اداره امور جهان برنمىتابند؛ بلكه مسيح،
رستگارى مردم و تحقّق ملكوت خدا را به ارمغان مىآورد. اين رستگارى نيز بيشتر جنبه
اخروى و روحى دارد و جزئيات آن دقيق و روشن نيست. پس عموم مسيحيان التفاتى به
آينده سياست (دولت) ندارند و حتى شايد بازگشت مسيح را با پايان سياست (و دولت) و
شروع قيامت همراه مىدانند.
[2].« يكون عيسى بن مريم فى أمّتى حكما مقسطا يرفع
الشحناء و التباغض ...»: كامل سليمان، يوم الخلاص، پيشين، ج 1، ص 554، ح 727؛
سليمان بن ابراهيم قندوزى، ينابيع المودّة، ج 3، ص 88؛ سيد مصطفى كاظمى، بشارة
الاسلام،( نجف: 1382)، ص 279.
نام کتاب : آينده جهان( دولت و سياست در انديشه مهدويت) نویسنده : كارگر، رحيم جلد : 1 صفحه : 114