responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 237

بگسترند. روز دوشنبه دوم ديوان شد. بعد المشاوره منصب امارت حاج را به سيّدى بيگ محول نموده، و مقرر كردند كه حجاج شام را به مكّه مكرّمه ببرد. روز سه‌شنبه سوم، در روضه ديوان شد. عموم امراى لشكر دعوت به ديوان گرديده، تدابير عودت اردوى همايون را مذاكره و مشاوره نمودند. روز چهارشنبه چهارم، ديوان شد. بعد المذاكره مقرر گرديد كه چهار هزار ينگى‌چرى از دريا با كشتى‌ها به بيروت بروند. باقى اهالى اردو از خشكى به شام رفته و كشتى‌ها در جزيره قبرس قشلامشى نمايند. در همين روز، سان از لشكر روم ايلى ديدند و حكم كردند كه حاضر حركت شوند. روز پنج شنبه پنجم، از لشكر آناطولى سان ديدند و اخبار مراجعت دادند. روز جمعه ششم، از عساكر خاصّه ديوانى كه عبارت از غلامان و توپچيان و بوستانجيان و غيره است، سان ديده، آنها را هم فرمان حاضر باش دادند. روز شنبه هفتم حضرت خداوندگار از براى تنزّه و تماشا به قصر سلطان غورى كه پايين‌تر از بولاق است، رفته، بعد از تماشاى درختان بلسان و طريق استحصال دهن آن، در نصف الليل عودت به روضه فرمودند.

روز يكشنبه هشتم تعطيل. روز دوشنبه نهم ديوان شد. جعفر بيگ سردار كشتى‌ها احضار به ديوان گرديد. بعد المشاوره، مقرر شد كه كشتى‌ها در هيچ جايى درنگ نكرده، مستقيما به اسلامبول بروند و خلعت امير الحاجى بهرام بيگ فرستاده شد، و خلعت‌ها به امرايى دادند كه با احمد پاشاى هرسك‌زاده آمده بودند، و به وزير مشار اليه هم رخصت به عودت دادند. روز سه‌شنبه دهم، چهارشنبه يازدهم، پنج‌شنبه دوازدهم اول تموز است، تعطيل. روز جمعه سيزدهم ابو نمىّ بن شريف بركات شريف مكه مكرّمه، به اردو آمد. حكم شد كه اعيان عمله خلوت و بعضى از امرا، استقبال نمايند. روز شنبه چهاردهم يكشنبه پانزدهم تعطيل. روز دوشنبه شانزدهم ابو نمى با عرّار بن عميد كه سفير شريف بود، با انواع پيشكش‌ها به ديوان آمده، ديوان‌خانه را به طلعت نورش منوّر ساخت، و بنا به اشارت عليّه، فى ما بين صدر اعظم يونس پاشا و قاضى عسكر روم ايلى بر كرسى و عرّار بن عميد هم در وسط بر كرسى نشستند.

بعده، على الترتيب ديوان شد و شريف مشار اليه به شرف ملاقات حضرت خداوندگارى مشرّف شده، پيشكش كشيدند. بعد از اتمام اين تشريفات، به همراهى آقايان بلوك با تشريفات مجلّل عودت به منزل معين خودشان نمودند. حكم شد كه هر روز از براى كارخانه شريف مشار اليه سى رأس گوسفند و مقدار معيّن برنج و روغن و قند و قهوه و نقد داده شود.

از روز سه‌شنبه هفدهم تا روز شنبه بيست و يكم تعطيل شد و مردم مشغول به تدارك سفر و جمع‌آورى شدند. روز يكشنبه بيست و دوم كه اول ماه آب است، ديوان شد. شريف ابو نمىّ احضار به ديوان گرديده، خلعت و عهد نامه امارت مكّه مكرّمه را كه از براى پدر مشار اليه حاضر گرديده بود، بعد از اجراى رسم دست‌بوسى به شريف‌زاده، تسليم نمودند.

روز دوشنبه بيست و سوم، سه‌شنبه بيست و چهارم تعطيل. روز چهارشنبه بيست و پنجم‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست