responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 236

جمعه را در مسجد جامع غربى ادا و اجرا نمودند و مقام حضرت رسول- صلى الله عليه و آله و سلم- و محل نشانه سمّ اسب جناب امير عليه السلام را و محل سقوط عمرو بن عاص را كه در هنگام فتح، خود را از برج قلعه به داخل شهر انداخته بود و مقام ابو القياس و شيخ شاذلى را زيارت كرد و به ابراهيم بيگ از خويشان سنان پاشا حكم شد كه منتظر سنان پاشا نشده، خارج‌البلدشدگان از مصر را كه در تحت نظارت خود به اسكندريه آورده بود، باز به همان‌طور از دريا به اسلامبول ببرد.

روز شنبه شانزدهم، بعد از عصر، حضرت خداوندگار، سوار سمند صبارفتار شده، متوجه رشيد شدند. روز يكشنبه هفدهم مسافرت. سه‌شنبه نوزدهم در ضحوه صغرى به فوه رسيده منزل كردند. حضرت خداوندگار در اين شهر كه واقع در ساحل شرقى نيل است، به جزيرة الذهب رفته، محض تماشا و شكار ماهى از نيل به باغ معروف جزيرة الذهب نزول اجلال فرموده، به دست مباركشان، ماهى زياد صيد نمودند. روز چهارشنبه بيستم و پنج‌شنبه بيست و يكم مسافرت در راه كرده، روز جمعه بيست و دوم در وقت عصر، حضرت شاهنشاه وارد مصر، و بالسعادة و الاجلال، داخل روضه شدند و جعفر بيگ سردار كشتى‌ها را در ركاب همايون آوردند. حكم شد كه محض يادگار اين فتح جليل در ام القياس يك قصر عالى بنا نمايند. روز شنبه بيست و سوم مهندسين موقع قصر را معين كرده، طرح ريختند.

روز يكشنبه بيست و چهارم ديوان شد. قرار دادند كه به موجب كتابچه، از لشكر سان ديده و نوكرهاى امرا را به دقّت شمرده، مقدار موجود اردو را به عرض برسانند و در همين روز از براى اخذ و قبض خراج جزيره قبرس، على بيگ كدخداى سلحداران به همراهى چند سلحدار با چهار قايق به جزيره مذكور ارسال كردند و امير عمر برادرزاده على بيگ عمراوغلى حاكم صعيد، از غضب همايونى رهانيده شد. دوشنبه بيست و پنجم تعطيل. سه‌شنبه بيست و ششم على بيگ يازيجى به ولايت صاروخان آلاى‌بيگى نصب گرديد و به اسكندر بيگ اراينداوغلى، الاى‌بيگى سابق ولايت مذكور به مواجب دويست و چهل هزار آقجه- يعنى چهار هزار و هشتاد و چهار تومان- حاكم آق‌شهر منصوب گشت. منصب دوات دارى حضرت شاهنشاهى به يك‌صد و سى هزار آقجه- يعنى دو هزار و يك‌صد و هشتاد و چهار تومان- به جعفر چلبى پرى پيكر مرحمت شد. روز چهارشنبه بيست و هفتم پنج‌شنبه بيست و هشتم تعطيل گرديد. روز جمعه بيست و نهم، منادى‌ها طرف طرف به اهالى بشارت دادند كه آب رود نيل به فيضان رو نهاد. روز شنبه سلخ، در عوض علوفه سيّدى بيگ تيول هفتاد هزار- آقجه يعنى هزار و صد و شصت تومانى- مرحمت گرديد.

وقايع ماه جمادى الآخرة سنه 923

روز يكشنبه غرّه، حكم شد كه من بعد، سفره ناهار ديوانى قضات عسكر را على حدّه‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 236
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست