responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب اسلامی زمینه ها و پیامدها نویسنده : محمدی، منوچهر    جلد : 1  صفحه : 209

جهان اسلام است. تعيين روز قدس در جمعه آخر هر ماه رمضان توسط حضرت امام (قدس سره) به منظور يادآورى اين امر بود. از ديدگاه انقلاب اسلامى، دولت صهيونيستى اسرائيل هيچ راه حلّى جز زور نمى‌شناسد و با زور بايد با زبان زور برخورد كرد. ملت فلسطين نبايد دل در گرو اقدامات احزاب و گروه‌هاى سياسى ببندد، بلكه بايد خود قيام كند و مانند مردم ايران حق خود را بستناند.

پيروزى‌هاى به دست آمده در لبنان توسط حزب‌اللّه عليه نيروهاى چند مليتى و اسرائيل كه صرفاً بر پايه اعتقاد و ايمان راسخ و با تكيه بر اصل شهادت به دست آمد و خود يكى از اثرات انقلاب اسلامى در آن منطقه بود، الگويى مناسب براى اثبات ادعاى رهبران انقلاب فراهم كرده است و نهايتاً مردم فلسطين به خصوص نسل جوان آن از همه اين رهبران سازشكار قطع اميد كرده، با انتخاب شيوه مبارزه مردمى، «انقلاب سنگ» را آغاز نمودند.

دهه دوم انقلاب اسلامى با ظهور و بروز پديده جديدى به نام انتفاضه و انقلاب سنگ، مواجه شد. انتفاضه در مسير خود با الگو گرفتن از انقلاب اسلامى، به صورتى مستمر و دائمى، مبارزه بى‌امان خودش را عليه صهيونيست‌ها آغاز كرده است و پيش مى‌برد و در عين حال جنبش‌هايى مانند جنبش حماس و جهاد اسلامى كه با تكيه بر مكتب اسلام پايه‌گذارى شده‌اند، به نوعى از ايدئولوژى‌هاى مادى‌گراى مطرح در جهان عرب، قطع اميد كرده‌اند.

تأثير اين حركت چنان بود كه امروز بقيه گروه‌ها و دسته‌جاتى كه زمانى خود را معتقد به ايدئولوژى‌هايى مانند ناسيوناليزم، سوسياليزم و ليبراليزم مى‌دانستند، امروزه معترف هستند كه تنها راه نجات فلسطين توسل به مكتب اسلام است.

فرار اسرائيلى‌ها از جنوب لبنان كه بيش از عمر انقلاب اسلامى در اشغال صهيونيست‌ها بود، بدون اين كه هيچ قرارداد و توافقى ميان صهيونيست‌ها و حزب‌اللّه امضا شود و آزادى اين مناطق با همان شيوه عمليات استشهادى، بر قوت قلب فلسطينى‌ها افزود. به طورى كه اسرائيلى‌ها در برابر انقلاب سنگ و انتفاضه «قدس» سرگشته و درمانده شدند و دولت خودگردان عرفات عاجزتر از هميشه، در نجات خود از قرارداد اسلو درمانده شده است. و حتى دولت‌هاى محافظه‌كار عرب نيز تحت فشار افكار عمومى جهان عرب، به حمايت از نهضت‌

نام کتاب : انقلاب اسلامی زمینه ها و پیامدها نویسنده : محمدی، منوچهر    جلد : 1  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست