نام کتاب : انديشه سياسى امام خمينى( ره) نویسنده : فوزى، يحيى جلد : 1 صفحه : 44
در دوره پهلوى اول مىدانست، معتقد بود اين اقدامات تلاشهايى
براى تداوم همان خط فكرى و گسترش نفوذ عوامل استعمار (صهيونيستها و بهاييان) در
اركان تصميمگيرى كشور و گسترش فساد و فحشاست.
مسئله نفوذ بهاييان در دستگاههاى سياسى كشور در دهههاى 20 و 30 به
شكل ويژهاى در كشور مطرح بود. حضور پزشكى بهايى به نام «ايادى» در دربار بهعنوان
طبيب مخصوص شاه و تلاشهاى وى براى گسترش نفوذ بهاييان در دستگاههاى سياسى و
تصميمگيرى كشور[1] و حمايت
دربار از اين امر، همواره با واكنشهاى منفى علما روبهرو بود. به رسميت شناختن
اسرائيل توسط دولت ايران (1328) و حمايت از نفوذ صهيونيستها در ايران نيز اين
مسئله را تشديد مىكرد؛ آنگونه كه به نظر بسيارى از علما، صهيونيستها و بهاييان
بهعنوان عوامل اصلى امريكا و انگليس مىكوشيدند دستگاههاى سياسى را در قبضه خود
گيرند و به حذف اسلام و روحانيت بپردازند.[2]
اين قضيه در زمان آيتالله بروجردى موجب واكنش ايشان شد و نگرانى خود
را از گسترش نفوذ آنان به شاه اعلام داشت.[3]
سرانجام سخنرانىهاى مذهبى عليه اين گروهها منجر به حملات مردم مسلمان به مراكز
تبليغاتى بهاييان در تهران (1334) شد و همين امر شاه را بر آن داشت تا دستور بستن
اين مركز (حظيرة القدس) را صادر كند.[4] اما همواره
حمايتهاى دربار از اين گروه مايه نگرانى آيتالله بروجردى تا پايان عمر بود.[5]
بر اين اساس به نظر علما هدف دولت در لايحه انجمنها پس از فوت
آيتالله بروجردى- كه با فشارهاى امريكا انجام مىشد- اين بود كه يهوديان و
بهاييان را در ايران به حكومت برساند و فرقه ضاله بهايى بهطور قانونى سركار آيد و
پس از آن بهتدريج فعاليت رسمى خود را براى تصرف تمامى اهرمهاى سياسى، اجتماعى،
اقتصادى و فرهنگى آغاز كند.[6]