تعيير و سرزنش دارد
و از طرفى مكروه امرش آسان است و با خبر ضعيف هم قابل اثبات است كه فعلًا بناى
مسأله نوزدهم بر قانون تسامح در ادلّه سنن است و نفى بأس هم منافاتى با كراهت
ندارد و در برابر حرمت است كه ظاهراً بعضى از عامّه و اهل سنّت فتوى به حرمت
دادهاند.
البته همه
اينها در فرض اجاره و صلح و جعاله و مانند آن است كه اكتساب مال صدق كند و حيوان
نر را واقعاً براى اين منظور اجاره دهد و حتى از نظر مدت يا عدد مقدار را تعيين
كند؛ امّا اگر تعيين در ميان نباشد و صاحب حيوان ماده هديه و عطيهاى به صاحب فحل
بدهد بلامانع است و حتى كراهت هم ندارد، زيرا عنوان كسب مال از اين راه صدق
نمىكند تا مكروه باشد.