ولى دلالت
حديث محل اشكال است زيرا به فرموده امام راحل[2]
در معناى «حُداء» چند احتمال وجود دارد:
1. حُدا يعنى
راندن شتران به هر وسيلهاى (چه با صوت چه با ابزار ديگر)؛
2. حُدا
يعنى راندن شتر به مطلق صوت (غنايى و غير آن)؛
3. حُدا
يعنى راندن شتران با غنا (اخص معانى)؛
4. حُدا
مغاير و مباين با غناست.
آن گاه يا
معناى اخير صحيح است زيرا عرف گواه است كه حُدا غير از غناست، يا يكى از چند
احتمال است و با وجود احتمال، استدلال به روايت غلط است.
در نتيجه
دليلى بر استثناى غنا در حُدا نداريم و عمومات حرمت غنا، آن را شامل است.
تبصره
ششم
اين تبصره
درباره غنا در عيد فطر و قربان و ساير ايام فرح و شادمانى از اعياد مذهبى و ملى و
... است. در اين باره دو روايت وجود دارد: صحيحه على بن جعفر از برادرش حضرت امام
هفتم (ع) است:
قال: سألته
عن الغناء أيصلح فى الفطر والأضحى و الفرح؟ قال (ع):
اين روايت
از نظر سند و دلالت خوب است و مراد از «ما لم يزمر به» اين است
كه غنا همراه با مزمار و نواختن نباشد، چون از آلات لهو و استفاده از آن حرام است.
روايت ديگر
روايت حميرى در قرب الاسناد است كه به سند خودش از على بن جعفر از امام
كاظم (ع) نقل كرده و همان سؤال و جواب قبلى است با اين تفاوت كه