نام کتاب : قانون مدنى و فتاواى امام خمينى(با تحقيق جديد) نویسنده : كيائى، عبد الله جلد : 1 صفحه : 644
فصل هفتم: در
جعاله
ماده
561: جعاله عبارت است از التزام شخصى به اداى اجرت معلوم در مقابل عملى اعم از
اينكه طرف معين باشد يا غير معين.
صدر
مسأله 1- جعاله عبارت است از ملتزم شدن به عوض معلومى بر عمل محلل مقصود
(كارى كه حلال و مورد قصد و توجه باشد) يا عبارت از انشا نمودن التزام به آن، يا
قرار دادن عوض معلومى بر چنين كارى است و امر سهل است (و تعريف آن اهميت چندانى
ندارد). و به ملتزم: جاعل؛ و به كسى كه آن كار را انجام مىدهد: عامل؛ و به عوض:
جعل و جعليّه گفته مىشود. و جعاله به ايجاب احتياج دارد و آن هر لفظى است كه
دلالت بر آن التزام بكند. و ايجاب يا عام است مثل اين كه بگويد: «هر كس مثلًا
چهارپاى من را برگرداند يا لباسم را بدوزد يا ديوارم را بسازد برايش چنين (چيزى)
است». و يا خاص است مانند اين كه به شخصى بگويد: «اگر مثلًا چهارپايم را برگردانى،
برائت چنين (چيزى) است». و احتياج به قبول ندارد حتى در ايجاب خاص. ج 1 ص
665
مسأله 1- بين اجاره
بر عمل و جعاله فرقهايى است: از آن جمله اينكه: در اجاره با خود عقد مستأجر، عمل
را بر اجير مالك مىشود و اجير، اجرت را بر مستأجر مىشود، بخلاف جعاله، زيرا
جعاله اثرى ندارد جز اينكه عامل بعد از انجام عمل، جعلى را كه بر جاعل قرار داده
شده استحقاق مىيابد. و از آن جمله اين است كه اجاره از عقود است و جعاله بنابر
اقوى، از ايقاعات است. ج 1 ص 665
(514)
- ر. ك:
161/ مس/ 35.
- 560/
مس/ 48.
-^^^
1101/ مس/ 9.
س 2- آيا بابت
حق كميسيون بنگاه مشاور املاك، چه مقدار بايد رعايت شود؟ تا حق به دست آمده از اين
راه از نظر شرع مقدس اسلام قابل قبول باشد؟
ج- حدّ
معينى ندارد و موكول به توافق طرفين است و بايد از اجحاف خوددارى نمايند. ج 2 ف ص
224- 225
نام کتاب : قانون مدنى و فتاواى امام خمينى(با تحقيق جديد) نویسنده : كيائى، عبد الله جلد : 1 صفحه : 644