رحلت كردند،
مشغول كفن و دفن وى شديم مرغى به خانه آمد و آن را خورد.[1]
از
ظاهر اين روايت برمىآيد كه گويى كسى غير از عايشه قرآن را حفظ و كتابت نمىكرده
است و اين امرى بسيار عجيب و بعيد است. و بايد پرسيد كه ساير صحابه وحافظان
وكاتبان كجا بودهاند؟!
سرخسى
مىگويد:
حديث
عايشه درست نيست؛ زيرا اگرچه نوشته عايشه را مرغى خورده باشد، ولى قرآن در سينهها
حفظ بوده و براى آنان مشكل نبودهاست كه اين آيه را در صحيفههاى ديگر هم يادداشت
كنند. در اين صورت، حديث فوق، جعلى است و اصل و اساسى ندارد.[2]
در
مورد آيه رجم هم گفته شد كه نمىتوان آن را به عنوان قرآن اعتبار كرد؛ زيرا از
خبرهاى واحد است و حكم رجم از سنّتهاى ثابت رسول اكرم (ص) بوده است.
امّا
اين حكم كه: «با ده بار شيرخوردن، رضاعت حاصل مىشود»، از حكمهايى است كه تنها
عايشه آن را نقل كرده است و بقيّه همسران پيامبر (ص) با او مخالفت كردهاند و هيچ
كدام از همسران پيامبر (ص) ادّعاى او را نپذيرفتهاند. همچنين ابن مسعود اين مطلب
را از ابوموسى اشعرى انكار كرده و گفته است:
[1] - مسند احمد: 6/ 269؛ المحلّى: 11/ 235؛ سنن ابن
ماجه: 1/ 625؛ الجامع لاحكام القرآن: 14/ 113.