علماى
اماميه اجماع دارند بر اين كه «قرآن كريم» در زمان رسول خدا (ص) جمعآورى شده است
و آن حضرت (ص) دنيا را ترك نكرد مگر پس از آن كه آنچه را كه در دلش بود، بر قلبهاى
حافظان قرآن كه بسيار بودند و بر مصحفهايى كه در زمان آن حضرت (ص) جمعآورى شده
بود، عرضه كردند. اين مطلبى است كه به عنوان يك امر ضرورى شناخته شده است و بسيارى
از علماى اهل سنّت با علماى اماميّه در اين مطلب موافق هستند و قراين و شواهد و
روايات بسيارى بر اين مطلب دلالت مىكند كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
1-
اهتمام پيامبر اكرم (ص) و صحابه به حفظ قرآن و تعليم آن و قرائت و تلاوت آيات قرآن
به مجرّد آن كه نازل مىشده است. از جمله رواياتىكه مردم را به حفظ و قرائت قرآن
تشويق مىكرده اين روايت است كه مىفرمايد:
مَنْ
قَرَأ القرآن حتّى يستظهره و يحفظه، أدْخَلَهُ الله الجنّة وشَفَّعَهُ في عشرة من
أهل بيته كلّهم قد وجبت لهم النّار[1].