شواهد
و قراين بسيار به صورت آشكارى بر تدوين «قرآن» در زمان حيات پيامبر اكرم (ص) دلالت
مىكنند. اوضاع و احوال خاصّى كه پيامبر اكرم (ص) و مسلمانان در آن مىزيستهاند،
مستلزم آن بوده است كه پيامبر (ص) در زمان حيات خويش به جمعآورى قرآن، اقدام كند؛
زيرا:
الف:
قرآن كريم، به مثابه قانون اساسى امّت اسلامى بوده است كه شاكله اصلى عقيدتى،
فرهنگى و احكام تشريعى را تشكيل مىداده است. علاوه بر اين، متقنترين منبع تاريخى
و بليغترين متن ادبى به شمار مىرفته است و مسلمانان صدر اسلام، منبعى غير از
قرآن كريم نداشتهاند تا به تدبّر و فكر و انديشه در آن بپردازند، از اين رو قرآن
تنها منبع فكرى، اجتماعى و روحى آنان بوده است.
براى
مثال، امّت اسلامى در صدر اسلام، براى ايمان به وحدانيّت و
صفات
پروردگار و علم به جهان هستى و آگاهى از انحرافات اديان ديگر، دليل و منبعى غير از
قرآن كريم در اختيار نداشته است. اين موضوعات، ما را به اهمّيّت ويژه قرآن در ميان
مسلمانان آگاه