براى
اثبات جعلى بودن اين دو روايت، استدلال كردهاند به آنچه در قرائت عاصم، از زر بن
حبيش، از عبدالله بن مسعود روايت شده كه در آن فاتحه و معوّذتان آمده است و اگر
ابن مسعود، اين سورهها را جزء قرآن نمىدانست، آنها را براى زر بن حبيش قرائت
نمىكرد و طريق قرائت وى، از نظر علما صحيح است.[2]
گفتهشده
است: ابن مسعود، معوّذتين را از مصحف خود پاك كرد؛
چون
منكر كتابت آن دو بود، امّا منكر قرآن بودن آنها و اين كه بايد تلاوت شوند، نبود،
يا اين كه وى ديده بود كه پيامبر اكرم (ص) حسن و حسين (عليهم السلام) را به وسيله
اين دو سوره تعويذ مىفرمايند، از اين رو، گمان كرد كه اين دو از قرآن نيستند. و
بعد از آن كه برايش ثابت شد كه اين دو از قرآن هستند و متواتر مىباشند و اجماع بر
اين امر منعقد شده است، از اولين كسانى بود كه به آنها ايمان آورد و آن دو را براى
زر بن حبيش قرائت كرد و عاصم آنها را از زر گرفته است.[3]