است و به
عدالت فرمان داده، از جور و ستم بازداشته و به بيان هرچيز پرداخته و همين ويژگى آن
را از ساير كتب حتى كتب آسمانى متمايز ساخته است. اين كتاب عزيز همواره تلاوت
مىشود و همچنان تازه و شاداب است و با بيان خود، عقل و خرد را مبهوت مىسازد و
هر اندازه تلاوت شود و زمان بر آن بگذرد، ملالآور نيست.
قرآن
كريم با ايجاد انقلابى علمى و فرهنگى در تاريكىهاى دوران جاهليّت، اعجاز خود را
به نمايش گذارد. پايه و اركان نهضت خود را بر شيوه علمى صحيحى استوار ساخت و مردم
را به كسب علم و دانش، تشويق كرد و آن را نخستين عامل ترقى انسان به سوى كمال
درخور او، قرار داد و به تفكّر و انديشيدن و تجربه و تحقيق و بررسى پديدههاى
طبيعت و ژرفنگرى در آن در جهت كشف رموز و فرمولهاى آن ترغيب كرد و كسب هرگونه
علم و دانشى را، كه زندگى اجتماعى انسان بدان وابسته باشد، واجب شمرد و به علوم نظرى
كلام، فلسفه، تاريخ، فقه و اخلاق توجه خاصّى مبذول داشت و مردم را از تقليد در
اعتقادات و پيروى از ظن و گمان بازداشت و پايههاى تمسّك به دليل و برهان را تحكيم
بخشيد.
قرآن،
مردم را به تلاش و كوشش و پيشىگرفتن در كارهاى نيك تشويق كرد و از بيكارى و تنبلى
نهى فرمود و به وحدت و دورى از پراكندگى فراخواند و بر تعصّبات نژادى و قبيلهاى
جاهلى خط بطلان كشيد.
آيين
اسلام، عدالت را در آفرينش و هستى، قانونگذارى، مسئوليّتپذيرى، مجازات و پاداش به
عنوان يك اصل پذيرفته است. اسلام، نخستين آيينى است كه نداى حق مساوات در برابر قانون
و دين الهى را بين انسانها سرداده و تقسيم مردم به دستههاى گوناگون و نژادپرستى
را محكوم