نام کتاب : ابن تيميه امام سلفى ها نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 319
گرفتند (و
ما اسم هايشان را آورديم) كه همه از قريش بودند و اسلام در زمانشان عزيز بود و اين
معروف است.»
باز
همو مىگويد: «ابن هبيره حديث دوازده خليفه را تأويل كرده است كه تأويل او هيچ
ارزشى ندارد و برخى ديگر مثل ابن جوزى سخن ضعيفى در مورد آن گفتهاند. برخى (مثل
ابوبكر عربى) گفتهاند كه معناى اين حديث را نمىفهمند. اما مروان و ابن زبير هيچ
يك از اين دو رهبر همهاى امت نبودند، بلكه زمانشان زمان فتنه بود و عزتى براى
اسلام حاصل نشد. و از اين جهت برخى خلافت على را نيز از اين نوع دانستهاند (يعنى
از نوعى كه زمانش زمان فتنه بود و براى اسلام هيچ عزتى حاصل نشد.) اينها گفتهاند
كه خلافت على نه با نص ثابت شده است و نه با اجماع. سخن در اين مورد زياد است كه
جايش اينجا نيست ....»[1]
جواب:
ابن تيميه در مورد اين حديث در اضطراب شديد واقع شده است كه ما بعد از ذكر نص حديث
به آن اشاره مىكنيم:
پيامبر
اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند:
1.
خلفا و جانشنان من پس از من دوازده نفر هستند، به عدد پيشوايان بنى اسرائيل.»
2.
پيوسته اين دين عزيز و توانا و ارجمند خواهد بود مادامى كه دوازده نفر رهبريت اين
امت را به عهده داشته باشند.» (راوى مىگويد:) «سپس پيامبر صلى الله عليه وآله
سخنى فرمودند كه من نفهميدم. از پدرم پرسيدم كه پيامبر در آخر سخنانش چه فرمود؟»
گفت: «فرمود كه همه آن دوازده نفر از قريش خواهند بود.»