responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على    جلد : 1  صفحه : 9

ان الاشارات و القانون قد جمعا مع الشفاء فى مضامين القوانين

7 و 8.پس از ايشان،با چهرۀ علمى دو برادر برومند و توانا روبه‌رو مى‌شويم كه هركدام به نوبت خويش خدمات شايانى به علم اصول نموده‌اند:يكى به نام مرحوم شيخ محمد تقى اصفهانى،صاحب كتاب هداية المسترشدين كه دنيايى از مطالب عميق را در اين كتاب آورده و نام خويش را جاودانه ساخته و ديگرى به نام مرحوم شيخ محمد حسين اصفهانى،صاحب كتاب فصول كه جزء كتب سطح عالى اصول است.

9.نهمين چهرۀ درخشان فقهى و اصولى-كه جزء نوابغ روزگار به شمار مى‌آيد- مرحوم آية اللّه العظمى حاج شيخ مرتضى انصارى-رضوان اللّه تعالى عليه-است كه به حق،تحولات شگرفى را در علم فقه و اصول به وجود آورد و قله‌هاى رفيعى از اين دو علم را با دست تواناى خود فتح نمود.و اصوليان پس از وى،جملگى از نظريات اين نظريه‌پرداز بزرگ عرصۀ فقه و اصول متأثر هستند.

وى دو كتاب ارزنده در علم اصول فقه از خود به يادگار گذاشته كه بسان چراغى پرنور ،فراراه عالمان و محققان نورافشانى مى‌كنند؛يكى كتاب مطارح الانظار و ديگرى كتاب فرائد الاصول(مشهور به رسائل)كه كتاب اخير جزء كتب درسى سطوح عالى حوزه‌هاى علميۀ شيعه است.

10.پس از ايشان،مشهورترين چهرۀ اصولى،مرحوم آية اللّه العظمى آخوند ملا محمد كاظم خراسانى،صاحب كتاب كفاية الاصول است.اين كتاب،عالى‌ترين و عميق‌ترين كتابى است كه در مرحلۀ سطح عالى،در حوزه‌هاى علميه تدريس مى‌شود.

11 و 12 و 13.پس از مرحوم آخوند،با سه شخصيت نام‌آور اصولى روبه‌رو مى‌شويم كه هركدام از آنان سهم تعيين‌كننده‌اى در پيشبرد و تنقيح مطالب عالى اصولى دارند:

الف.مرحوم آية اللّه حاج شيخ محمد حسين نايينى(معروف به ميرزاى نايينى).

خوشبختانه تقريرات درس خارج ايشان،به دو قلم منتشر شده و در اختيار جويندگان قرار دارد:يكى به نام فوائد الاصول و ديگرى به نام اجود التقريرات.

ب.مرحوم آية اللّه حاج شيخ محمد حسين اصفهانى(معروف به محقق كمپانى).

نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على    جلد : 1  صفحه : 9
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست