responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1253

اسکنکتدی


نویسنده (ها) :
بخش جغرافیا
آخرین بروز رسانی :
جمعه 8 فروردین 1399
تاریخچه مقاله

اِسکِنِکتِدی \ [e]skenektedi\ ، شهر و مرکز (از 1809م) شهرستان اسکنکتدی در شرق ایالت نیویورک در ایالات متحدۀ آمریکا. این شهر بر کرانۀ رود موهاک، و در کنار شبکۀ آبراهه‌های قابل کشتی‌رانی ایالت نیویورک، در 20 کیلومتری شمال غربی آلبِنی، مرکز ایالت، قرار دارد. شهرهای اسکنکتدی، آلبنـی و تـروی یک مجموعۀ پیوستـۀ شهری ـ صنعتـی تشکیل داده‌اند. اسکنکتدی که در 1662م، به‌عنوان سکونتگاهی برای مهاجرنشینان هلندی، بنیاد نهاده شد، نام خود را از دهکده‌ای متعلق به سرخ‌پوستان موهاک در همان نزدیکی گرفته است. این نام احتمالاً به‌معنای «آن‌سوی دشتهای پوشیده از درختان کاج» بوده است. این سکونتگاه در 1690م به‌دست فرانسویها و هم‌پیمانان سرخ‌پوستشان کاملاً ویران شد.
با هجوم مهاجران انگلیسی در اوایل سدۀ 18م، اسکنکتدی بازسازی، و دارای استحکامات نظامی شد و به پایانه‌ای برای حمل‌ونقل میان رودهای هادسِن و موهاک تبدیل گردید. اسکنکتدی در 1798م رسماً به‌عنوان شهر شناخته شد.
پس‌از گشایش آبراهۀ ایری در 1825م، حمل‌ونقل از راه اسکنکتدی دچار رکود شد؛ اما با گشایش راه‌آهن موهاک و هادسن در 1831م و نیز تأسیس کارخانۀ لکوموتیوسازی در 1848م، اقتصاد این شهر دوباره رونق یافت. در 1886م، کارخانۀ تولید ماشین‌آلات اِدیسِن از شهر نیویورک به اسکنکتدی منتقل شد. در 1892م، از ادغام چندین شرکت، شرکت جنرال الکتریک پدید آمد که دفتر مرکزی آن در اسکنکتدی قرار داشت. ازآن‌پس، کارخانه‌های دیگری که انواع لوازم برقی را تولید می‌کردند، آزمایشگاههای تحقیقاتی، و سرانجام، مراکز پژوهشهای هسته‌ای در آنجا ساخته شد. در این شهر مواد شیمیایی نیز تولید می‌شود.
کالج یونیِن، وابسته به دانشگاه یونین، در 1795م در اسکنکتدی بنیاد نهاده شد. کالج شهرستان اسکنکتدی، که شعبه‌ای از دانشگاه ایالتی نیویورک است، در 1967م در این شهر احداث شد. در ناحیۀ تاریخی مرکز این شهر، آثاری از مهاجرنشینهای آغازین سدۀ 18م برجای مانده است.
جمع‌ )2000م) شهر: 821‘61 تن، ناحیۀ آماری مادرشهر آلبنی ـ اسکنکتدی ـ تروی: 583‘875 تن.

مآخذ

EA, 2006;
EB, 2010;
ME, 2008.

بخش جغرافیا

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست