responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : إستفتائات جديد نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد    جلد : 2  صفحه : 245

نمى‌شود و يا اينكه بعضى از آن را مالك مى‌شود؟

بسمه تعالى‌

- كارى كه بر خلاف مقررات است نبايد انجام بگيرد و به كسانى كه تخلف مى‌كنند نبايد اعانت بشود، و اگر جنس فى نفسه از قسم حلال است، پولى را كه به دست آورده مالك شده است ولى بايد از معاملات مذكور اجتناب كند، و اللّه العالم.

1090

- شخصى هزار من ليمو خشك (هر من پنج كيلو منطقه جنوب) را به قيمت هر من دو هزار تومان (2000 تومان) كه معادل دو ميليون تومان مى‌باشد از شخص ديگرى پيش خريد مى‌كند تا در فصل ليمو تحويل نمايد. در فصل ليمو شخصى كه پول گرفته است فقط پانصد من ليمو خشك تحويل مى‌دهد و مى‌گويد ما بقى را سال بعد تحويل مى‌دهم. امّا شخصى كه ليمو خشك را پيش خريد كرده قبول نمى‌كند و مى‌گويد يا پانصد من ليمو خشك را تحويل دهيد يا معادل قيمت فعلى آن كه دو برابر قيمت زمان پيش خريد است را تحويل نماييد. شخصى كه پول را تحويل گرفته بود مى‌گويد نه توانايى پرداخت قيمت جديد كه همان دو ميليون تومان است را دارد نه توانايى دادن ليمو خشك. شخصى كه ليمو را پيش خريد كرده بود مى‌گويد بجاى اين پانصد من ليمو باقيمانده پيش خريد شده، سال آينده هزار من ليمو خشك تحويل مى‌گيرم، كه در واقع يك و نيم برابر وزن ليمو پيش خريد شده مى‌باشد. با توجه به موزون بودن ليمو خشك آيا اين معامله دوم حالت شرعى دارد يا خير؟

بسمه تعالى‌

- در فرض مزبور كه فروشنده فقط پانصد من ليمو را تحويل داده، خريدار فقط همان پانصد من بقيه را مى‌تواند مطالبه كند و اگر فروشنده تمكن از تحويل دادن بقيه را ندارد خريدار مى‌تواند نصف پولى را كه به فروشنده داده از او مطالبه كند و حق مطالبه بيش از آن را ندارد، و اللّه العالم.

1091

- تعدادى از مسلمانان شيعه فروشنده مواد غذايى، به همراه مواد حلال، مشروبات الكلى و گوشت‌هاى غير حلال مى‌فروشند آيا به نظر حضرت عالى فروش اينها به همراه آن جايز است يا خير؟

حال اگر شخصى قرار دادى با شركتى دارد كه آن شركت وى را مجبور به خريد

نام کتاب : إستفتائات جديد نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد    جلد : 2  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست