نام کتاب : استفتاءات جديد حج نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 14
حدث و خبث اعتبار دارد يا نه؟
[جواب]
باسمه
تعالى: نه، اعتبارى ندارد، لكن همانطور كه در مناسك يادآور شدهايم در وقتى كه
مىخواهد طفل را طواف دهد واجب است او را وضو دهد اگر چه به صورت وضو باشد، و
اللَّه العالم.
(26)
مقصود
از ولى در حاجى نمودن طفل چه كسى است؟ آيا خصوص ولى شرعى است يا كسى كه امر او را
بعهده دارد؟
[جواب]
باسمه
تعالى: مقصود كسى است كه امر او را بعهده دارد، به ويژه اگر با اجازه ولى شرعى او
باشد، و اللَّه العالم.
(27)
اگر
ولى كودك، جز يك قربانى- آن هم فقط براى خودش- پيدا نكند، در اين صورت آيا از طرف
خودش قربانى كند، يا از طرف كودكش، كه او را مُحرم به احرام حج تمتع كرده است؟
[جواب]
باسمه
تعالى: اگر آن كودك مالى نداشته باشد، بايد از طرف كودك قربانى كند و از طرف خودش
روزه بگيرد وگرنه از مال خود كودك قربانى را خريدارى كرده و از طرف او سر ببرد، و
اللَّه العالم.
(28)
در
مفروض سؤال پيشين، اگر ولى كودك توان روزه گرفتن را نداشت، آيا مىتواند از طرف
خودش قربانى كند يا نه؟
[جواب]
باسمه
تعالى: از طرف خودش قربانى كند، و كودكى را كه مُحرم كرده و حاجى كرده است، حجّش
را رجاء اتمام كند و به پايان برساند، و اللَّه العالم.
(29)
در
مفروض سؤال پيشين، آيا حاجى نمودن كودك نيز مستحب
نام کتاب : استفتاءات جديد حج نویسنده : تبريزي، ميرزا جواد جلد : 1 صفحه : 14