جهل و يا به جهت عذر مانند مرض و امثال آن، بايد
سال آينده قربانى كند و روزه گرفتن در ماه بعد از ذى حجه كفايت نمىكند.
مسأله
482- كسى كه سه روز، روزه را در حج گرفته است، مىتواند هفت روز ديگر را
بعد از ذى حجه در وطنش بگيرد.
مسأله
483- كسى كه سه روز، روزه را در مكه فراموش كند و بعد از مراجعت به وطن
يادش بيايد، اگر قادر بر قربانى كردن باشد، وظيفهاش قربانى است نه روزه.
مسأله
484- كسى كه سه روز، روزه را در ماه ذى حجه گرفته است ولى قبل از آن كه
هفت روز ديگر را بگيرد به وطن مراجعت كند و بميرد، قضاى آن هفت روز بر ولى او واجب
نيست.
مسأله
485- كسى كه نمىتواند به تنهايى قربانى تهيه كند ولى در صورت شركت با
ديگران مىتواند قربانى تهيه نمايد، وظيفهاش روزه گرفتن است.
مسأله
486- اگر شخص ديگرى را براى قربانى وكيل كند، چنانچه شك كند كه وكيل
قربانى كرده يا نه، بنا بگذارد كه قربانى نكرده است، ولى اگر وكيل مورد وثوق باشد
و بگويد كه قربانى كردهام و يا اطمينان كند كه او قربانى نموده است، كافى است.
مسأله
487- شرايطى كه در قربانى معتبر است، در كفاره معتبر نيست.
مسأله
488- واجب است كه حاجى قربانى را در منى ذبح و يا نحر كند و يا وكيل
بگيرد و لازم نيست كه وكيل مؤمن باشد، همين كه مسلمان باشد كافى است. ولى قصد قربت
در وقت وكيل گرفتن