نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 563
جستجو و فحص بكند آن وقت به عدد كمتر اكتفا
مىشود.
(مسأله
2446) اگر بگويد: «اين مال را براى فرزندانم يا ذرّيهام يا دامادهايم يا
ارحامم يا شاگردانم يا اساتيدم يا همسايه هايم، وقف كردم»، مرادش عموم است وبايد
به همه داده شود.
(مسأله
2447) اگر براى مسلمانان وقف كند، شامل هر كسى كه به شهادتين اقرار كند از
مرد وزن و كوچك و بزرگ خواهد بود و تنها به كسى كه واقف اعتقاد به اسلام او دارد
اختصاص نخواهد داشت، البته اگر وقف براى گروه خاصى كه فعلًا موجود است، مثل وقف
براى مسلمانان موجود در بغداد يا غير بغداد باشد، ممكن است نظر واقف اين باشد كه
وقف مخصوص كسانى است كه او اعتقاد به اسلام آنها دارد نه به طور مطلق، اگرچه اين
نيز بعيد است. چون معمولًا در اين موارد نظر واقف مسلمانان درمقابل كفّار مىباشد.
(مسأله
2448) اگر براى مؤمنان وقف كند، شامل تمام مؤمنان از مرد و زن و بزرگ و
كوچك مىشود و تنها به كسى كه واقف به ايمان او اعتقاد دارد اختصاص ندارد، در اين
صورت چنانچه واقف دوازده امامى باشد، وقف به دوازده امامى اختصاص خواهد داشت كه
بين زن و مرد و اطفال و مستضعفان و بين عادل و فاسق فرقى نخواهد بود. همچنين اگر
براى شيعه وقف كند، البته اگر واقف براى شيعه از بعض فرقههاى ديگر تشيّع باشد،
ظاهر آن است كه دوازده امامى و كسانى را كه معتقد به خلافت بلا فصل على عليه
السلام مىباشند اگرچه دوازده امامى نباشند شامل مىشود.
(مسأله
2449) اگر در راه خداى تعالى يا براى وجوه خيريه وقف كند، مقصود از آن هر
عملى است كه سبب تقرّب به خدا مىشود.
(مسأله
2450) اگر شخصى براى ارحام يا خويشاوندانش وقف كند، در تعيين آنها به عرف
عام مراجعه مىشود و اگر براى طبقه نزديكتر سپس بر طبقات نزديكتر بعدى وقف نمايد
واقف، وقف را به ترتيب ارث و تسلسل طولى آن اراده كرده است. يعنى اگر پدر و مادر و
اولاد دارد به آنها داده مىشود و اگر طبقه اوّل ميراث نبود به طبقه دوم و اگر
طبقه دوم نبود به طبقه سوم داده مىشود.
(مسأله
2451) اگر براى فرزندانش وقف كند، پسر ودختر وخنثى در آن مشتركند، البته
اگر مفهوم در عرف خاص براى بعضى بلاد خصوص پسر باشد، اختصاص به او دارد نه دختر،
همچنين
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 563