responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 209

متوجه شود كه قرائت يا تسبيحات را نشسته خوانده تدارك آن لازم نيست.

(مسأله 851) كسى كه ايستادن بعد از ركوع را فراموش كند و در حال سجده يا نزديك سجده متوجه شود بايد نماز را ادامه دهد. همچنين اگر نشستنِ بين دو سجده را فراموش كند و در سجده دوم متوجه شود، بايد نماز را ادامه دهد، ولى اگر در حال رفتن به سجده متوجه شود بايد بنشيند سپس به سجده رود.

(مسأله 852) اگر بعد از سجده دوم متوجه شود كه ركوع نكرده است، بايد نماز را اعاده كند واگرقبل از آن متوجه شود، بايد بايستد وبعد از ركوع نماز را ادامه دهد وبنابراحتياط مستحبى نماز رااعاده كند.

(مسأله 853) اگر دو سجده را ترك كند وشك كند كه از يك ركعت بوده يا دو ركعت، در صورتى كه در ركن بعدى وارد شده باشد، نمازش باطل است وگرنه بايد برگردد ودو سجده را انجام داده، سپس نماز را ادامه دهد. مثلًا اگر در ركوع ركعت سوم متوجه شود كه دو سجده را ترك نموده است ونداند كه هر دو از ركعت اول بوده يا از ركعت دوم يا يكى از ركعت اول وديگرى از ركعت دوم بوده، در اين صورت اگر نمازگزار بعد از داخل شدن در ركن بعدى يا بعد از فراغ از نماز وبجاآوردن عمل منافى نماز متوجه شود، بنابراظهر بايد نماز را اعاده كند، ولى اگر قبل از ركوع متوجه شود، بنابراظهر بايد برگردد ودوسجده را در ركعت دوم انجام دهد آنگاه نماز را ادامه دهد و اگر بعد از تشهد وايستادن متوجه شود، بايد دو سجده را انجام داده، سپس نمازرا ادامه دهد ودرپايان نماز دوسجده سهواحتياطاً بجا آورد.

(مسأله 854) اگر بفهمد دو سجده را از دو ركعت نماز ترك كرده، بايد آنها را بعد از نماز قضا كنداگرچه از دو ركعت اول باشند.

(مسأله 855) اگر سلامِ نماز را فراموش كند وقبل از انجام دادن فعل منافى نماز متوجه شود، بايد تدارك كند و اگر بعد از آن متوجه شود، نمازش صحيح است ولى بنابراحتياط مستحبى اعاده كند.

(مسأله 856) اگر يك ركعت يا بيشتر را فراموش كند وقبل از سلام دادن متوجه شود يا بعد از سلام وقبل از فعل منافى ملتفت گردد، بايد بايستد وآن را انجام دهد، ولى اگر بعد از فعل منافى متوجه شود نمازش باطل است.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست