responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 160

پنجم: سر از ركوع بردارد وراست بايستد.

ششم: طمأنينه و «آرامش بدن» در حال قيام وايستادن پس از ركوع معتبر است و اگر هر كدام به سبب بيمارى وغير آن ممكن نباشد ساقط مى‌شود. همچنين طمأنينه در حال ذكر ركوع معتبر است و چنان‌چه ممكن نباشد ساقط مى‌شود.

اگر طمأنينه را سهواً در ركوع ترك كند، به اين معنا كه وقتى به ركوع رفت بلافاصله سر را برداردوذكر ركوع را بعد از برداشتن سر بگويد، بعيد نيست كه از ركوع كفايت كند، در عين حال احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام كردن، نماز را اعاده نمايد.

(مسأله 640) اگردرحال ذكرواجب بدون اختيار يا به واسطه باد و مانند آن حركت كند، بايدسكوت نمايد و بعد از آرامش بدن ذكر را اعاده كند و اگر در حال حركت ذكر را به قصد جزئيت و ازروى عمدبگويدنمازش باطل است، ولى اگر ذكر را در حال حركت، از روى سهو بگويد مانعى ندارد، هرچنداحتياط مستحب است كه آن ذكر را تدارك نمايد.

(مسأله 641) مستحب است پيش از رفتن به ركوع تكبير بگويد ودستها را به موازى گوشها براى آن بلند كند و در ركوع كف دست‌ها را بر زانوها بگذارد و زانوها را راست نمايد و كمر را صاف وگردن رابكشد وموازى كمر نگهدارد وبين دو قدم را نگاه كند ودستها را مثل دو بال باز نمايد ودست راست راپيش از دست چپ بر زانو بگذارد- زن كف‌هاى دست را بر ران خود بگذارد و تسبيح را سه بار يا پنج بار يا هفت بار يا بيشتر تكرار نمايد وبايد گفتن ذكر فرد باشد وقبل از تسبيح بگويد: «اللّهُمَّ لَكَ رَكَعْتُ وَلَكَ أسْلَمْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَأنْتَ رَبِّى خَشَعَ لَكَ قَلْبِى وَسَمْعِى وَبَصَرِى وَشَعْرِى وَبَشَرِى وَلَحْمِى وَدَمِى وَمُخِّى وَعَصَبِى وَعِظَامِى وَما أقَلّتهُ قَدَمَاى غَيْرَ مُسْتَنْكِفٍ وَلامُسْتَكْبِرٍ وَلا مُسْتَحْسِرٍ» و وقتى از ركوع برخاست بگويد: «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» واضافه كند «الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ» وباز بگويد: «أهْلَ الْجَبَرُوتِ وَالْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِ الْعَالَمِيْنَ» وبراى ايستادن دستها را بالا ببرد و در ركوع صلوات بر پيغمبر صلى الله عليه و آله بفرستد.

مكروه است در ركوع سر را بالا يا پايين ببرد ودستها را به پهلو بچسباند يا كفها را روى هم بگذارد وبين زانوها قرار دهد يا دستها را زير لباس و به بدن بچسباند يا در حال ركوع قرآن بخواند.

(مسأله 642) اگر نتواند بطور كامل خم شود، بايد بر چيزى تكيه كند وخم شود و اگر از آن‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 160
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست