[1390] س- شخصى به نيت عمره تمتع
استحبابى براى يكى از معصومين عليهم السلام يا يكى از شهدا مُحرم شد و طواف و نماز
طواف عمره را بجا آورد و قدرت بر اتمام عمل از او سلب شد، آيا همان حكم محصور و
مصدود را دارد؟
ج- اگر مريض شده يا دشمن او را منع كرده و نمىتواند اعمال را تمام كند
و نايب هم نمىتواند بگيرد، حكم محصور و مصدود را دارد.
[1391] س- آيا تصادف در احرام، حصر
است و بايد عملى كه محصور انجام مىدهد بجا آورد؟
ج- بلى، با شرايط معتبره در حصر، حكم حصر بر آن مترتب مىشود.
[1392] س- در مناسك، حكم محصور را كه
بيان فرمودهايد، مربوط است به كسى كه مُحرم شده است و قبل از مُحل شدن محصور شود،
در اينجا اين سؤال مطرح است كه اگر پس از انجام اعمال عمره تمتع و خارج شدن از
احرام آن محصور شود و نتواند براى حج مُحرم شود، آيا حج از او ساقط است يا نه؟ و
وظيفه او چيست؟
ج- از احرام خارج شده است[1]
ولى كفايت از حج نمىكند و چنانچه سال
[1]- احتياطاً بايد هدى نيز
قربانى كند و احوط از آن اين است كه طواف نساء را نيز انجامدهد.