[1364] م- پيشاهنگانى كه مىخواهند بدون احرام در عرفات و منى باشند و
نمىتوانند در آنجا با احرام باشند، مىتوانند براى ورود به مكّه، عمره مفرده
انجام دهند و براى حج محرم نشوند، ولى كسى كه مستطيع است نبايد اين كار را قبول
كند و بايد عمره و حج تمتع بجا آورد و در هر صورت اگر مُحرم شد و با لباس مخيط بود
حج او صحيح است و بايد كفاره بدهد.
[1365] س- شخصى بعد از احرام عمره
تمتع ديوانه شده است، دوستان او بدون اجازه براى او نايب مىگيرند و يا تبرعا باقى
اعمال او را انجام مىدهند، آيا اين اعمال براى شخص اول مُجزى است و از احرام خارج
مىشود يا نه؟ و اگر پولى خرج شد، آيا مىشود از ولىّ كسى كه ديوانه شده گرفت يا
نه؟
ج- نيابت مزبور كفايت نمىكند و شخص اول همچنان در احرام باقى است و
پولى كه خرج شده از مال كسى است كه خرج كرده است و نمىتواند به ديگرى رجوع كند،
مگر آنكه مغرور شده باشد.
[1366] س- آيا عمره و حج به واسطه
جماع، يا ترك طواف، يا ترك احد الموقفين، فاسد مىشود يا نه؟ و بر فرض فساد، چگونه
بايد از احرام خارج شد؟
ج- تفصيل موارد فساد به واسطه امور ذكر شده، در مناسك موجود است و جماع
در عمره تمتع مفسد نيست و چنانچه در حج فساد به واسطه جماع باشد، بايد عمل حج را
تمام كند گرچه حج فاسد است و با اتمام حج از احرام خارج