[899] س- هر گاه سنى براى شيعه تقصير نمايد چه صورت دارد؟
ج- اشكال ندارد.
[900] س- شخصى در حج به عوض تقصير در عمره تمتع
يك مو از بدن كنده است و الآن كه متوجه شده است، آيا حج او اشكال دارد يا نه؟ و در
صورتى كه مرتكب خلاف شده باشد تكليف چيست؟
ج- اگر حج را انجام داده، با عمل مزبور از احرام فعلًا خارج شده است و
چنانچه حج واجب بوده احتياط آن است كه يك عمره مفرده بجا آورد و بعداً عمره و حج
تمتع را انجام دهد.[1]
[901] س- شخصى بعد از طواف و نماز طواف تقصير كرد
و سپس سعى را بجا آورد و دوباره تقصير كرد، وظيفهاش چيست؟
[1]- اگر از روى جهل اعتقاد
به صحت عمل داشته باشد حج تمتع صحيح است و احتياط آن است كه يك گوسفند قربانى كند
و احتياط بيشتر آن است حج را نيز اگر حجة الاسلام بوده و مستقر بوده و يا استطاعت
باقى مانده اعاده كند و تفصيل آن در حاشيه بر مسأله( 891) گذشت.
[2]- و اگر عالماً عامداً
بوده يك گوسفند كفاره دارد.