responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مناسك حج نویسنده : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    جلد : 1  صفحه : 277

[897] م- يكى از خدمه كاروانها به احرام عمره مفرده از ميقات محرم مى‌شود و به مكّه مى‌آيد و طواف و نماز آن و سپس سعى بين صفا و مروه را به همان عنوان بجا مى‌آورد، ولى براى تقصير گمان مى‌كرد نتف؛ يعنى كندن مو كافى است و چند نخ مو را به عنوان تقصير كَنْد و به حساب خودش از احرام خارج شد، سپس براى عمره تمتع كه وظيفه‌اش بود به ميقات رفت و محرم شد و به مكّه آمد و كليه اعمال از طواف تا تقصير را انجام داد، آيا اعمالش چگونه است و در آينده وظيفه‌اش چيست؟

ج- كندن مو در تقصير كافى نيست و عمره تمتع‌[1] او صحيح نيست مگر آنكه قبل از احرام براى آن، از احرام عمره مفرده با تقصير صحيح خارج شود.

[898] س- اگر كسى تقصير عمره مفرده را فراموش كرد، آيا مى‌تواند در هر جايى تقصير كند يا نه؟ زيرا به ايران بازگشته است و آيا نيازى به طواف نساء مجدد هست؟

ج- تقصير را در هرجا مى‌تواند انجام دهد، ولى بايد طواف نساء[2] را اعاده كند و اگر خودش نمى‌تواند برود، نايب بگيرد.


[1]- عمره تمتع در اين فرض صحيح است زيرا احرام دوم اگر باطل باشد تقصير آن درخروج از احرام عمره مفرده‌اش كافى است و آن هم عمره تمتع خواهد شد زيرا در أشهر حج است و چنانچه عمره مفرده به جهت ترك تقصير جهلًا و خروج از مكه باطل شده باشد باز هم عمره تمتع صحيح خواهد بود زيرا موجب بطلان احرام آن هم خواهد شد و چنانچه احرام آن باطل نشود باز هم اعمال عمره تمتع بعدى كافى و صحيح خواهد بود.

[2]- اعاده طواف نساء لازم نيست.

نام کتاب : مناسك حج نویسنده : هاشمى شاهرودى، سيد محمود    جلد : 1  صفحه : 277
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست