نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 406
احوط ترك ازدواج موقت با اوست.
1771-
اختيار نمودن زن زانيه براى ازدواج موقّت خصوصاً اگر از كسانى باشد كه مشهور به
زنا هستند، مكروه مىباشد؛ و اگر كسى زانيه را تزويج كند، بايد او را از فجور و
فحشاء منع نمايد.
1772-
زنى كه عقد موقّت شده است، اگرچه حامله شود حق خرجى ندارد.
1773-
عقد موقّت طلاق ندارد، بلكه با انقضاء مدت يا با بخشيدن آن، زوجه و زوج از هم جدا
مىشوند و حق رجوع هم در كار نيست.
1774-
ازدواج موقّت اگرچه براى لذّت بردن هم نباشد صحيح است.
1775-
پدر و جدّ پدرى مىتوانند براى محرم شدن، دختر يا نوه نابالغ خود را به عقد موقّت
كسى درآورند و يا زنى را براى پسر يا نوه نابالغ خود عقد موقّت كنند؛ ولى بنابر
احتياط واجب بايد اين عقد به مصلحت آن بچه باشد، و مدت را نيز به گونهاى قرار
دهند كه پسر يا دختر بتوانند به حدّ استمتاع و بهره بردن برسند. 1776- اگر مسلمانى
زنى كه اهل كتاب است را عقد موقّت نمايد، لازم است او را از خوردن شراب و گوشت خوك
و استعمال محرمات منع نمايد.
يازدهم-
احكام مشتركه بين عقد دائم و موقّت:
1777-
اگر زوجه شرط كند شوهر با او مواقعه- نزديكى- نكند، شرط لازم مىشود و شوهر فقط
مىتواند لذتهاى ديگر از او ببرد؛ ولى اگر بعداً به نزديكى رضايت دهد، نزديكى جايز
مىشود، چه نكاح دائم باشد يا موقّت.
1778-
اگر زوجه در عقد با زوج شرط كند كه او را از شهرى بيرون نبرد و يا انتخاب مسكن با
او باشد و زوج هم قبول كند، بايد به شرط خود عمل نمايد؛ مگر اينكه رضايت او را به
دست آورد.
1779-
اگر كسى زنى را به عنوانى كه باكره است به يكى از وجوه سهگانه- يعنى اشتراط بكارت
در عقد يا توصيف زن به باكره بودن، يا عقد بنابر باكره بودن زن- عقد كند، و بعد
زوج ببيند بكر نيست حق فسخ ندارد؛ مگراينكه به اقرارزوجه يا با بيّنه ثابت شود كه
قبل از عقد ثيّبه بوده است.
1780-
بهتر است مهر زنان مؤمنه در عقد بيش از مهر السّنة نباشد، يعنى مهرى كه پيامبر صلى
الله عليه و آله
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 406