responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 283

چاهى كه در عرف متعارف منطقه از توابع باغ و بوستان محسوب مى‌شود داخل در معامله‌اند؛ مگر قرينه در كار باشد. 1356- در فروش خان ه، حياط و فضاى جلوى خانه و طبقات بالا و پايين و نيز سرداب و چاه آن داخل در معامله هستند؛ مگر اينكه نشانه‌اى بر خروج و استقلال آنها به حسب عرف و عادت دلالت كنند و يا هر طبقه يك خانه مستقل و به اصطلاح امروزى يك واحد باشد، و نيز چيزهاى ثابت در خانه داخل در معامله هستند، چه جزء خانه باشند مثل سقف، دربهاى نصب شده، حلقه و پشت بند درب‌ها، لوله‌هاى آب و گاز، سيمهاى برق و ... و چه جزء خانه نباشند ولى براى سهولت امور در خانه بكار رفته باشند مانند نردبان نصب شده‌اى كه جابجايى آن به آسانى ميسّر نيست و كمد ديوارى و كابينت ثابت در خانه و ...

1357- با فروش درخت، شاخه و برگهاى تر آن داخل در معامله هستند؛ ولى دخول شاخه و برگهاى خشك محل اشكال است؛ و اما ميوه درخت داخل در معامله نيست؛ مگر اينكه به حسب عرف محل داخل در معامله باشد؛ و چنانچه مشترى درخت را از جا بكند، حق فروشنده ساقط مى‌گردد.

1358- اگر كسى حيوان حامله بخرد، حمل آن حيوان داخل در معامله نيست؛ مگر در متعارف داخل معامله باشد، بطوريكه اخراج آن نياز به نصّ صريح داشته باشد.

1359- در فروش حيوان حلال گوشت مثل گاو و گوسفند، جائز است فروشنده قسمتى از آن- مثلًا كلّه و پاچه- را استثناء كند، و در اين صورت تا هنگام ذبح حيوان به همان مقدار با خريدار شريك است و خريدار بايد پس از ذبح، آن قسمت را به او تحويل دهد.

هفتم- شروط ضمن عقد خريد و فروش:

1360- جائز است خريدار و فروشنده در ضمن عقد بيع هر امر مشروعى كه سبب مجهول شدن كالا و قيمت آن نشود را شرط نمايند، مثلًا شرط كنند كه خريدار بعد از ده روز بهاى كالا را بدهد يا بهاى كالا را در فلان مكان تسليم كند و يا اگر مال فروخته شده آهوى صحرائى باشد شرط كنند كه خريدار آن را آزاد كند.

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 283
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست