نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 254
1228- اگر كسى فردى را مجبور به معامله كند،
چنانچه آن فرد بعد از رفع جبر و اكراه به معامله انجام شده راضى شود و بگويد راضى
هستم معامله صحيح مىشود.
1229-
اگر كسى بين انجام معامله و امر ديگر اكراه شود- مثلًا به او بگويند يا بايد خانه
خود را بفروشى و يا دخترت را به ازدواج فلانى درآورى چنانچه در امر دوم محذور دينى
يا دنيوى داشته باشد به گونهاى كه شرعاً نتواند آن را مرتكب شود، انجام معامله-
فروش خانه- اكراهى محسوب مىشود و معاملهاش باطل است؛ ولى اگر در امر دوم چنين
محذور دينى يا دنيوى نداشته باشد، انجام معامله- فروش خانه- اختيارى محسوب مىشود
و معاملهاش صحيح مىباشد.
1230-
كسى كه به انجام يكى از دو معامله اكراه شده است، اگر هر يك از آن دو معامله را
براى دفع ضرر از خويش انجام دهد، معاملهاش اكراهى و باطل مىباشد؛ و اگر تدريجاً
هر دو معامله را انجام دهد، معامله اول اكراهى و باطل است ولى معامله دوم صحيح
مىباشد؛ و اگر هر دو معامله را همزمان انجام دهد، صحّت هر دو معامله خالى از
رجحان نيست.
1231-
اگر كسى مثلًا به فروش مالى اكراه شود، چنانچه چيز ديگرى را به آن منضمّ كند و هر
دو را با هم در يك معامله بفروشد، ظاهراً معامله چيزى كه بر فروش آن مُكره بوده
است باطل مىباشد؛ ولى معامله چيزى كه به آن منضمّ كرده است صحيح مىباشد.
1232-
همچنانكه در بخش «حجر» فقره (1155) بيان شد، كسانى كه مسلوب الاختيارند و در تصرّف
مال و نفس خود مختار نيستند، نسبت به مال و ذمّه خود محجور مىباشند، و تمام
معاملاتى كه در اين حال انجام مىدهند فضولى بوده و صحّت آن معاملات مشروط به
اجازه آنها در حالت اختيار است.
1233-
غلامان و كنيزان از اصناف مسلوب الاختيارند ولى اين مسأله مبتلىبه نيست.
پنجم-
سفيه نباشند:
1234-
در صحّت معامله شرط است كه طرفين معامله سفيه نباشند يعنى رشيد باشند؛ و به توضيحى
كه در بخش «حجر» از فقره (1158) تا پايان فقره (1174) بيان شد، سفيهان محجورند.
1235-
اگر يكى از طرفين معامله يا هر دو سفيه باشند، معامله باطل است؛ مگر اينكه ولىّ
آنها با
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 254