responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 196

992- اگر كسى بدون فرو رفتن در دريا با وسائل و ابزار روز جواهراتى از عمق دريا بيرون آورد، چنانچه قيمت آن جواهرات بعد از كم كردن مخارجى كه براى بيرون آوردن آنها هزينه كرده، به حدّ نصاب برسد، بايد خمس آن جواهرات را بپردازد؛ ولى اگر از روى آب دريا يا از كنار دريا جواهرى بگيرد، آن جواهر جزء منافع كسب محسوب مى‌شود، و در صورتى كه آن جواهر به تنهايى يا با منفعتهاى ديگر كسب او از مخارج سالش زيادتر باشد، بايد خمس آن را بدهد.

نوع هفتم- غنيمت:

غنيمت چيزى است كه در جنگ از دشمن گرفته مى‌شود.

993- اگر جنگ بدون اجازه امام معصوم عليه السلام انجام شده باشد، چنانچه در زمان ظهور امام معصوم عليه السلام باشد و اذن گرفتن از آن حضرت ممكن باشد، در اين صورت تمام غنائم بدست آمده مال امام معصوم مى‌باشند؛ و اگر در زمان غيبت آن حضرت عليه السلام باشد، بنابر احتياط واجب بايد خمس غنائمى كه در آن جنگ بدست آمده، پرداخت شود.

نوع هشتم- زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد:

994- اگر كافر ذمّى زمينى را از مسلمان بخرد، بايد خمس آن را از همان زمين يا از مال ديگرش بپردازد؛ و اگر به اختيار خود خمس آن را نپردازد، بطور قهر و اجبار از او گرفته مى‌شود.

995- خمس زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان مى‌خرد متعلق به رقبه زمين است نه متعلق به بناء و درختان آن، پس اگر كافر ذمّى خانه و دكّان و امثال اينها را از مسلمان بخرد، فقط بايد خمس زمين آنها را بپردازد.

سوم- تصرف در مالى كه خمس آن پرداخت نشده است:

996- اگر كسى جنسى را به ذمّه بخرد- مثلًا جنس را بخرد و به فروشنده بگويد قيمتش را فردا مى‌دهم- و پس از معامله قيمت را از پول غير مُخَمَّس بدهد، معامله‌اى كه انجام داده صحيح است؛ ولى چون قيمت آن جنس را از پول غير مُخَمَّس داده، به مقدار يك پنجم آن پول، به فروشنده مديون است؛ و بايد خريدار يا فروشنده يك پنجم آن پول غير مُخَمَّس يا عوض آن را به عنوان خمس به مستحقّين خمس بدهند.

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست