responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 186

بيرون نيامده و بعد هم بيرون نمى‌آيد، مى‌تواند خواندن نماز را تأخير بيندازد.

743- اگر مستحاضه بداند پيش از گذشتن وقت نماز به كلّى پاك مى‌شود يا به اندازه خواندن نماز خون بند مى‌آيد، بايد صبر كند و نماز را در وقتى كه پاك است بخواند؛ و اگر مبادرت به نماز كند، بايد آن را اعاده نمايد؛ مگر اينكه عمل او با قصد قربت بوده و معلوم شود خون هم تا آخر وقت نماز ادامه داشته است.

744- اگر بعد از وضوء يا غسل خون در ظاهر قطع شود، و مستحاضه بداند چنانچه نماز را تأخير بيندازد به مقدارى كه بتواند وضوء يا غسل را انجام دهد و نماز خود را بجا آورد به كلّى پاك مى‌شود، بايد نماز خود را به تأخير بيندازد، و موقعى كه به كلّى پاك شد دوباره وضوء يا غسل را بجا آورد و نماز را بخواند؛ و اگر وقت نماز تنگ شد، لازم است براى خونى كه بعد از وضوء يا غسل ديده است وضوء يا غسل بجا آورد؛ و اگر وقت براى اينها ندارد، بايد با تيمم نماز بخواند.

745- اگر خون استحاضه قطع نمى‌شود، چنانچه براى مستحاضه ضرر ندارد بايد بعد از وضوء يا غسل به وسيله‌اى از بيرون آمدن آن جلوگيرى نمايد؛ و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد دوباره غسل كند، و اگر نماز هم خوانده است بايد دوباره آن را بجا آورد.

746- اگر در موقع غسل استحاضه خون قطع نشود، غسل صحيح است؛ ولى اگر در بين غسل، استحاضه متوسطه زن كثيره شود، بايد غسل را از سر بگيرد.

747- اگر در بين نماز خون بند بيايد، و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده است يا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد كه در باطن هم قطع شده بود، بايد وضوء بگيرد يا غسل كند و نماز را دوباره بجا آورد.

748- نماز آيات بر مستحاضه واجب است، و براى خواندن آن بايد كارهايى را كه براى نماز يوميّه گفته شد انجام دهد.

749- هرگاه در وقت نماز يوميّه نماز آيات بر مستحاضه واجب شود، بايد براى نماز آيات هم تمام كارهايى را كه براى نماز يوميّه بر او واجب است انجام دهد، اگرچه‌

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست