responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباحث علمى دينى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 270

ذلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى‌ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ‌[1]

4- لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‌ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ

«تا (خداوند) هلاك كند كسى را كه هلاك شده از روى بينه و دليل و زنده بگرداند كسى را كه زنده بوده است، از روى بينه و دليل.»

5- إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا، فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً[2]

«بيچارگان از مردان و زنان و بچه‌ها كه نه چاره و علاجى داشتند كه از شر كفار در امان باشند و نه راهى داشتند كه از دست آنان نجات يابند (از رفتن در دوزخ معافند) مورد عفو خداونداند.»

بنابراين هركسى كه چاره‌اى نداشته باشد از عقاب معاف است، چه مسلمان باشد و چه كافر.

رواياتى نيز بر اين مطلب دلالت دارد. بعضى از فضلاى مفسرين به استناد آيه 62 بقره و آيه 69 مائده و آيات 80- 82 و آيات 111- 112 بقره و آيات 123- 124 سوره نساء ادعا دارد اعمال دينى كفار قاصر قبول و مستحق ثواب و دخول بهشت است.

به نظر اين‌جانب، ادعاى مذكور خالى از مناقشه نيست.


[1] - سوره انعام، آيه 131

[2] - سوره نساء، آيه 99.

نام کتاب : مباحث علمى دينى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 270
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست