و
براى كسى كه بر او ظلم و ستم شده يارى طلبد (و انتقام بگيرد بر او راه مؤاخذه اى)
نيست، مؤاخذه بر كسانى كه است كه بر مردم ستم مى كنند و بدون حق در زمين تجاوز و
بغاوت مى نمايند.
منع
هر گونه تجاوز در بدن و مال و آبرو و حيثيت ديگران و حق مجازات و انتقام از او
براى مظلوم دو قانون ثابت قرآنى است: قانون اول به آيات زيادى به طور قطعى ثابت
است، قانون مجازات نيز تا حدودى مسلم است، ولى مجازا ت او گاهى در حدود قصاص و
تعزيزات و ديه است و گاهى مقابله بالمثل و تفاصيل موارد آن در فقه ثابت است.
بلى:
تجاوز حتى در ميدان جنگ دفاعى از خود، حدى دارد كه نبايد از آن گذشت و تفصيل آن در
كتاب جهاد در فقه ذكر شده است.
احتمالا
طغيان بدتر از تجاوز است. به طغيانگر در سوره (طه/ 81) وعده سقوط داده شده و در
آيه ديگر وعده جهنم.
در
مجازات هرچند تشفى عاجل قلبى وجود دارد ولى براى پيوند و محبت و جوش خوردن و گوارا
شدن زندگانى قرآن قانون ديگرى دارد كه عفو و غفران و چشم پوشى مى باشد و اين قانون
غير الزامى و اخلاقى
نام کتاب : قوانين زندگانى انسان در قرآن نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 105