responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قانون احوال شخصيه شيعه نویسنده : مقدمه از محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 96

1) هرگاه وارث متوفى، منحصر در اقارب طبقه سوم باشد، تركه به اعمام (عموها و عمه‌ها) و اخوال (ماماها و خاله‌هاى) متوفى مى‌رسد و در فقدان شان به اولاد آن‌ها تا هر قدر پايين روند و در فقدان آن‌ها به اعمام و احوال والدين متوفى و در فقدان‌شان به اولاد آن‌ها هر قدر پايين روند و همين‌طور به (خاله‌ها و ماماها) و عموها، عمه‌هاى نسل‌هاى پيشين متوفى و اولاد آن‌ها مى‌رسد.

2) اعمام و احوال پدرى با وجود اعمام و اخوال ابوينى و اولاد اعمام و اخوال پدرى با وجود اولاد اعمام و اخوال ابوينى با رعايت درجه، ارث نمى‌برند.

3) هرگاه وارث متوفى، يك عمو يا يك عمه و يا يك عمو و يك عمه با هم و يا چن عمو و چند عمه كه همه ابوينى يا پدرى يا مادرى باشند، تمام تركه به قرابت به آن‌ها داده مى‌شود.

4) هرگاه وارث متوفى، اعمام مادرى با اعمام ابوينى يا پدرى باشد، يك ششم را اعمام مادرى در صورت انفراد و يك سوم را در صورت تعدد مساويانه مى‌برند و بقيه به اعمام ابوينى يا پدرى به قاعده للذكر مثل حظ الانثيين داده مى‌شود.

5) اولاد اعمام و اخوال، سهم كسى را مى‌برند كه به واسطه او به متوفى مى‌رسند.

6) هرگاه وارث متوفى، يك ماما يا يك خاله يا ماما و خاله با هم يا چند ماما و يا چند خاله باشند كه همه ابوينى يا پدرى يا مادرى باشند، يك سوم را به فرض و باقى را به رد به طور مساويانه ذكور با اناث مى‌برند.

7) هرگاه وارث، منحصر در ماما يا خاله ابوينى يا پدرى و يا ماما و يا خاله مادرى باشند، ماما يا خاله مادرى در صورت انفراد يك ششم و در صورت اجتماع يك سوم را طور مساويانه مى‌برند و باقى به ماما يا خاله ابوينى با پدرى مساويانه داده مى‌شود.

8) هرگاه وارث متوفى، يك ماما يا يك خاله به همراه يك عمو يا يك عمه اعم از ابوينى يا پدرى يا مادرى باشند، يك سوم تركه به فرض به ماما يا خاله و باقى به قرابت به عمو يا عمه داده مى‌شود.

9) اگر وارث متوفى، عمو و عمه ابوينى يا عمو يا عمه پدرى يا عمو و عمه مادرى و يك ماما و يك خاله باشد، يك سوم به فرض به ماما يا خاله و باقى به قرابت به عمو و عمه داده مى‌شود اعم از اين كه ماما يا خاله ابوينى يا پدرى يا مادرى باشند.

10) هرگاه وارث متوفى، ماما و خاله پدرى يا ماما و خاله ابوينى يا ماما و خاله مادرى و يك عمو و يك عمه باشند، يك سوم به ماما و خاله مساويانه داده شده و باقى به قرابت به عمو يا عمه، اعم از اين كه ابوينى يا پدرى يا مادرى باشند، داده مى‌شود.

11) هرگاه وارث متوفى، اعمام و ماماهاى ابوين يا اعمام و ماماهاى ابوين ابوين متوفى يا اولاد آن‌ها باشد، يك سوم تركه به اعمام و اخوال مادر يا ابوين مادر يا اولاد آن‌ها به فرض مى‌رسد و باقى به اعمام و اخوال پدر يا ابوين پدرى متوفى يا اولاد آن‌ها به قرابت مى‌رسد.

نام کتاب : قانون احوال شخصيه شيعه نویسنده : مقدمه از محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست