responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قانون احوال شخصيه شيعه نویسنده : مقدمه از محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 95

8) هرگاه وارث متوفى، يك يا چند برادر ابوينى و يا يك چند برادر پدرى و يا يك چند برادر مادرى باشند، تمامى تركه را طور مساويانه به قرابت به ارث مى‌برند.

9) هر گاه وارث متوفى، يك خواهر ابوينى و يا يك خواهر پدرى و يا يك خواهر مادرى باشد، يك دوم تركه را به فرض مى‌برد و اگر چند خواهر ابوينى و يا چند خواهر پدرى باشد، دو سوم تركه را به فرض و باقى را به رد مى‌برند.

10) اگر وارث متوفى يك خواهر مادرى باشد، يك ششم به فرض به او مى‌رسد. اگر وارث ديگرى نباشد، باقى به قرابت به او رد مى‌شود. و اگر وارث دو يا چند خواهر مادرى باشند، يك سوم به فرض، اگر وارث ديگرى نباشد، بقيه به قرابت به آنان رد مى‌شود.

11) هر گاه وارث متوفى، يك يا چند برادر و خواهر ابوينى و يا يك يا چند برادر و خواهر پدرى و يا يك يا چند برادر و خواهر مادرى باشد، دو دسته اول تمام تركه را به قرابت به قاعده «للذكر مثل حظ الانثيين» مى‌برند و دسته سوم (خواهران و برادران مادرى) مساويانه به ارث مى‌برند.

12) هرگاه وارث متوفى، يك برادر و خواهر ابوينى يا پدرى يك برادر و خواهر مادرى باشد، يك ثلث تركه به فرض به برادر و خواهر مادرى مساويانه تقسيم مى‌شود و دو ثلث آن به برادر و خواهر ابوينى يا پدرى داده مى‌شود.

13) هرگاه وارث متوفى، دو يا چند برادر و خواهر ابوينى يا پدرى با دو يا چند خواهر يا برادر مادرى باشند، يك سوم تركه به فرض مساويانه به برادر و خواهر مادرى داده مى‌شود و دو سوم تركه به فرض، ميان برادر و خواهر ابوينى يا پدرى به قاعده «للذكر مثل حظ الانثيين» تقسيم مى‌شود.

14) هرگاه وارث متوفى، زوجه و دو يا چند خواهر ابوينى يا پدرى و برادر و خواهر مادرى باشند، يك چهارم تركه به فرض به زوجه مى‌رسد و يك سوم، به برادر و خواهر مادرى و باقى به جاى دو سوم به برادر و خواهر ابوينى يا پدرى مى‌رسد.

15) هرگاه وارث متوفى، زوج و دو يا چند خواهر ابوينى يا پدرى دو يا چند برادر و خواهر مادرى باشند، يك دوم تركه به فرض به زوج مى‌رسد و يك سوم به فرض به برادران و خواهران مادرى و باقى مانده تركه به جاى دو سوم به فرض به خواهران و برادران ابوينى يا پدرى داده مى‌شود.

16) هرگاه متوفى، برادر و خواهر نداشته باشد، اولادشان به رعايت درجه در هر نسل جانشين آن‌ها مى‌شوند و درجه متقدم هر نسل موجب محروميت درجات متأخر نسل ديگرى مى‌شود. همچنين اگر جد و جده نداشته باشد، والدين جد و جده جانشين آن‌ها مى‌گردد.

17) هرگاه وجود زوج و زوجه در ميان ورثه طبقه دوم، موجب زيادت سهام از تركه گردد، كسر آن از سهم برادران و خواهران ابوينى يا پدرى يا پدركلان پدرى جبران مى‌شود.

سهم الارث اقارب طبقه سوم‌

ماده دو صد و دهم:

نام کتاب : قانون احوال شخصيه شيعه نویسنده : مقدمه از محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست