نام کتاب : فوايد دين در زندگانى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 22
مؤلف گفت زهد به معناى فقيرى و نادارى نيست زهد علو طبع و بلندى همت
و علاقه نداشتن به دنيا است، و من هم اكنون حاضرم از همه اينها چشم بپوشم و با تو
به جاى ديگرى سفر كنم و بالاخره همين كار را كرد. چون از تعاليم اسلامى در علو طبع
واقعى پيدا نموده بود با درويش از قزوين خارج شد و تمام دارايى خود را گذاشت، ولى
مقدارى مسافه را كه پيمودند درويش متوجه شد كجكول خود را به قزوين گذاشته و
فراموشش كرده لذا به دانشمند گفت من بايد برگردم و كجكول خود را بردارم و بدون آن
من سفر نمىكنم، دانشمند گفت من از همه هستى خود گذشتم تو از يك كجكول نمىگذرى؟!
و از او جدا شد.
آرى
زهد و علو طبع و همت آن نيست كه درويشى و ژوليده پوشى را پيشه نمايد بلكه اين كار
منفى، رذالت، ضعف نفسى و فرار از مسئوليتهاى اجتماعى است، و لذا همچو اشخاص را
مىبينيم كه براى (10) افغانى ده جنايت را مرتكب مىشوند.
شخص
زاهد و عالى الهمه و بلند نظر بايد مسئوليتهاى اجتماعى را تحمل كند ولى نبايد به
ماديات و لواحق و مقارنات آن دلبستهگى پيدا نمايد كه بتغير اندك چيزى انسان متغير
شود و اين مقام بسى شامخ و عالى است و قرآن به همين مرتبه اشاره مىفرمايد:
«لِكَيْلا
تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»!
نام کتاب : فوايد دين در زندگانى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 22